نماز استیجاری - فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله):

نماز استیجاری

سؤال 293- آیا طفل ممیزی که قرائتش صحیح است می‌تواند نماز و روزه استیجاری را قبول کند؟

(حد اقل برای والدین).

جواب:  احتیاط واجب عدم استیجار صبی ممیز است ولی اگر برای والدین خود نماز و روزه تبرعاً بجا آورد و صحیح انجام دهد مجزی است. و اللّه العالم.

سؤال 294- اگر در نماز استیجاری شرط مستحبات نشود و اساساً دربند آن هم نیستند تنها منظورشان نوعاً برائت ذمه میّت است می‌تواند بدون مستحبات بخواند، یا با حدّ اقل مستحبات، یا مطابق معمول؟

جواب:  باید بر طبق معمول انجام شود و استیجار- هر چند بدون اشتراط مستحبات باشد- از نمازی که بدون مستحبات متعارفه- که نوع مردم آن را انجام می‌دهند- خالی باشد، منصرف است.

سؤال 295- شخصی به خاطر اینکه آب برای چشمش ضرر دارد با تیمم نماز می‌خواند. ایشان حدود 13 سال و بیشتر نماز استیجاری خوانده و اسامی اشخاص را نوشته امّا اکنون آن اشخاص زنده‌اند یا مرده نمی‌داند حکم این نمازهای خوانده شده چیست و هم اکنون مبلغی پول تهیه کرده تا بدهد دو مرتبه آن نمازها را دیگران بخوانند چه حکمی می‌فرمائید؟

جواب:  در فرض سؤال، که وظیفه شخص مذکور از غیر جهت ضیق وقت نماز، با تیمم بوده نمازهای استیجاری که خوانده صحیح است و ذمّه کسانی که برای آنها نماز خوانده بری میشود و اما نسبت به استحقاق اجرت، اگر اجیرکننده نمی‌دانسته که موجر (کسی که نماز استیجاری می‌خواند) نماز را با تیمم خواهد خواند مشکل است و احتیاط اینست پولی که گرفته به صاحبانش و یا ورثه آنها برگرداند و اگر نمیشناسد از طرف آنها صدقه بدهد. و الله العالم.

سؤال 296- شخصی از 3 نفر نماز استیجاری گرفته از هر کدام چهار، پنج ماه باقی مانده در اثر گرفتاری و تأخیر نام نشانی اینها را فراموش کرده در این صورت تکلیف این شخص چیست و چه جور نیت بکند؟

جواب:  در فرض سؤال میتواند نیت نمازها را به ترتیب گرفتن اجرت و مانند آن قرار دهد و نسیان اسم آنها ضرر ندارد و دانستن اسم شرط صحت نماز نیست.

سؤال 297- شخصی از شخص دیگر نماز استیجاری گرفته و آن شخص بدون قید به این شخص اجاره داده است. آیا این شخص مستأجر می‌تواند نماز استیجاری را به شخص دیگر به نفع خودش اجاره دهد. مثلًا خودش 2500 ریال گرفته بود و به شخص دیگر 2000 بدهد آیا بدون اجازه موجر اول می‌تواند به شخص دیگر اجازه دهد یا خیر؟

جواب:  در فرض سؤال، اجیر اوّل نمی‌تواند بدون اجازه اجیرکننده آن را به دیگری بدهد مگر آنکه اجاره مطلق و منصرف به مباشرت شخص اجیر نباشد و یا اجیرکننده اجازه بدهد و در هر دو صورت نباید آن را به مقدار کمتر به دیگری بدهد مگر اینکه مقداری از آن را خود اجیر اوّل بجا آورد باشد. و اللّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس