قبله - فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله):

قبله

سؤال 196- اکنون که علم پیشرفت کرده است و بشر با سفینه به فضا می‌رود درآنجا برای نماز به چه سمتی باید ایستاد، و آیا مکانی در روی زمین وجود دارد که قبله نداشته باشد؟

جواب:  در روی زمین مکانی که قبله نداشته باشد نیست و چون محاذی کعبه معظّمه هر چه به طرف بالا برود قبله محسوب می‌شود بنابراین باید در فضا، نمازگزار بطرف محاذی کعبه نماز بخواند.

سؤال 197- انحراف تعمّدی از جهت دقیق قبله در نماز تا چند درجه مجاز است؟

(توضیح اینکه این شرکت در حال طراحی مسجدی برای سپاه پاسداران است، آیا می‌تواند این مسجد را با 4 درجه انحراف از قبله قرار دهد، اما به نمازگزاران اعلام شود که مسجد رو به قبله است)؟

جواب:  انحراف عمدی از قبله اگر کم باشد مثل چهار درجه که عرفاً شخص رو به قبله شمرده شود اشکال ندارد و صدق حالت استقبال در نظر عرف کافی است، بناء مسجد نیز با این انحراف کم عرفاً رو به قبله است ولی چون مفهوم اعلام رو به قبله بودن مسجد صورت تدقیقی و حقیقی استقبال است و علاوه معرض این است که بعض نمازگزاران به گمان دقّت و مراعات استقبال حقیقی در تعیین قبله مسجد با انحراف جزئی از قبله مسجد که علی الفرض تدقیقی و حقیقی نیست از حدّ استقبال عرفی معتبر خارج شوند این اعلام که خلاف واقع است و مفهوم کذب دارد جایز نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس