اوقات نماز - فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله):

اوقات نماز

سؤال: چگونه نیمه شب را بشناسیم آیا ساعت دوازده و نیم چنانکه در میان مردم شایع است می تواند علامتی باشد؟

جواب: نصف شب همان نیمه ساعات ما بین غروب تا طلوع فجر است پس اگر آفتاب مثلاً در ساعت هفت عصر غروب کند و طلوع فجر در رأس ساعت چهار باشد ساعت یازده و نیم شب، نصف شب خواهد بود و این قاعده کلی است هر چند که با اختلاف زمان و مکان فرق می کند.

سؤال: نظر حضرتعالی درباره اینکه نماز در وقت مخصوص به خود بخوانند ثواب بیشتری دارد چیست ؟ لطفا وقت مخصوص نماز عصر وعشا را بیان کنید ؟

جواب: خواندن نماز فریضه در وقت فضیلت آن بلکه در اول وقت فضیلت بهتر است .
وقت فضیلت نماز عصر از رسیدن شاخص است به دوهفتم تا کوتاه شدن آن به شش هفتم است.
و وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق تا یک سوم شب است.

سؤال: میتوان به خاطر عزاداری امام حسین (علیه السلام) نماز اول وقت را به تأخیر انداخت؟

جواب: سزاوار است که نماز را در اول وقت خوانده شود. ومهم این است که مراسم طوری تنظیم شود که با اوقات نماز مزاحمت پیدا نکند.

سؤال: آیا با پنهان شدن قرص خورشید می توان افطار نمود و نماز مغرب را خواند؟

جواب: به احتیاط واجب تا رفتن سرخی طرف مشرق صبر کند .

سؤال: وقت شرعی نماز صبح را بیان کنید ؟

جواب: از طلوع فجر صادق تا طلوع خورشید .

سؤال: اگر نماز مغرب وعشا از نیمه شب بگذرد بخوانیم چه حکمی دارد؟

جواب: وقت نماز مغرب وعشا براى شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد واگر از روی اختیار تا نصف شب نخواند ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیّت اداء وقضاء کند آن را بجا آورد و وقت آن براى شخص مضطر ـ که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد.

سؤال: تعیین وقت نماز در قطب شمال یا قطب جنوب چگونه است ؟

جواب: اگر شخص در مکانی باشد که مدت شبانه روز انجا بیشتر از ۲۴ ساعت باشد به احتیاط واجب نماز های خود را طبق نزدیکترین مکانی که شب و روز داشته باشد به جا آورد.

سؤال: حد زمان شرعی نماز عصر غروب آفتاب است یا اذان مغرب ؟

جواب: به احتیاط واجب نباید نماز ظهر و عصر را تا غروب آفتاب به تاخیر انداخت بلی در صورت شک در سقوط قرص آفتاب و احتمال اختفای آن پشت ساختمان ها و مانند آن جایز است نماز را قبل از زوال سرخی مشرق به تاخیر انداخت .

سؤال: وقت فضیلت نماز عصر و نماز عشاء را بیان فرمائید؟

جواب: وقت فضیلت نماز عصر از هنگامی است که سایه شاخص برسد و تا رسیدن به شش هفتم ادامه دارد و وقت فضیلت نماز عشاء با رفتن شفق شروع می شود و تا شب به یک سوم برسد ادامه دارد .

سؤال: تا چه ساعتی می توان نماز عشاء را به جا آورد ؟

جواب: تا نصف شب ادامه دارد در صورت اضطرار تا اذان صبح ادامه دارد.

سؤال: نماز مغرب و عشا چه موقع قضا میشود؟

جواب: وقت نماز مغرب وعشا براى شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد واگر از روی اختیار تا نصف شب نخواند ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیّت اداء وقضاء کند آن را بجا آورد و وقت آن براى شخص مضطر ـ که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد.

سؤال: آیا برای انجام نمازهای واجب به مجرد شروع اذان از صدا وسیما می شود اقامه نماز کرد یا باید مقداری صبر کرد؟

جواب: مهم اطمینان است هر وقت مطئن شدید که وقت شرعی داخل شده می توانید نماز را بخوانید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس