غصبى نبودن لباس - لباس نمازگزار

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > لباس نمازگزار:

غصبى نبودن لباس

همراه بودن اشياى غصبى

سؤال129. اگر چيز غصبى مانند دستمال و مانند آن همراه نمازگزار باشد، آيا موجب بطلان نماز او مى ‏شود؟

جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند، بنابر اظهر نمازش صحيح است، اگرچه با علم به غصبيّت احتياط در اعاده است.

 

نماز خواندن با لباس غصبى از روى فراموشى يا جهل به مسايل

سؤال130. اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله با لباس غصبى نماز بخواند، نمازهايش چه حكمى دارد؟

جواب: در صورت فراموشى، نمازش صحيح است ولى در صورت جهل به مسأله؛ اگر جهل او به جهل به حكم وضعى برگردد، احتياط لازم است وگر نه نماز صحيح است.

 

هديه لباس از طرف افرادى كه وجوهات پرداخت نمى ‏كنند

سؤال131. اگر از طرف اشخاصى كه اهل پرداخت وجوه شرعيه نيستند، لباسى برايمان هديه آورده باشند، مى‏توان با آن لباس نماز خواند؟

جواب: تا علم به تعلق خمس به عين آن لباس نباشد، مى ‏توان با آن نماز خواند و در آن تصرف نمود.

 

فراموش كردن برگرداندن لباس به صاحبش

سؤال132. كسى در زمان حيات خود لباسى را به فقيرى كه لباس پاك نداشته، داد تا نماز بخواند. او لباس را نبخشيده بود، اما آن شخص فراموش كرد لباس را برگرداند و مدتى با آن نماز خواند. اكنون كه جهت برگرداندن لباس مراجعه مى ‏كند متوجه مى ‏شود آن فرد، فوت نموده است. تكليف نمازهايى كه او با آن لباس خوانده چيست؟

جواب: نمازهاى او در حال نسيان و فراموشى صحيح بوده است.

 

شخصى كه شك دارد لباسش غصبى است؟

سؤال133. اگر شخصى نداند لباسش غصبى است يا به غصبى بودن لباس شك داشته باشد، براى نماز چگونه عمل كند؟

جواب: نماز با آن لباس صحيح است.

 

نماز خواندن در لباس خريدارى شده از سارق

سؤال134. آيا خواندن نماز با لباسى كه از دزد خريدارى شده است، اشكال دارد؟

جواب: اگر بداند آن لباس دزدى است، نماز اشكال دارد.

 

نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده

سؤال135. آيا نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده، صحيح است؟

جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند بنابر اظهر صحيح است، اگرچه احتياط در اعاده است. بله، اگر معامله به ذمّه باشد و با اين پول طلب خود را پرداخت كرده باشد، انگشترى غصبى نيست.

 

لباسى كه خمس و زكات دارد

سؤال136. آيا مى ‏توان با لباس فرد ديگرى كه خمس و زكات آن را نداده است، نماز خواند؟ و اگر بعد از نماز بفهميم، آيا بايد نماز را قضا كنيم؟

جواب: اگر نمى‏ دانسته ‏ايد، نماز صحيح است.

 

لباس‏هاى كسى كه خمس مالش را نمى‏دهد

سؤال137. كسى كه خمس نمى‏دهد و سال خمسى براى خود معين نكرده است، آيا با لباسى كه مى‏ خرد نمازش صحيح است؟

جواب: به مسأله‏ى 691 رساله رجوع شود. بله، اگر بر ذمّه بخرد، نمازش صحيح است.

 

استفاده ‏ى زوجه‏ ى ناشزه (نافرمان) از لباسى كه شوهر به او داده

سؤال138. زنى كه ناشزه (نافرمان) شده، در صورتى كه در خانه شوهر يا لباسى كه شوهر در اختيار او گذاشته، نماز بخواند؛ آيا نمازش صحيح است؟

جواب: تا يقين به عدم رضايت شوهر ندارد، اشكال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس