نماز استيجارى - فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):

نماز استيجارى

سؤال۶١٨:- در نماز استيجارى اگر بين طرفين تعيين نشده باشد، نماز را اجير به چه ترتيبى بخواند؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد نمازها را به صورت متعارف و روز به روز بخواند، و الله العالم

سؤال۶١٩:كسى كه براى نماز اجير مى‌شود، آيا مى‌تواند به واجبات اكتفا كند، در اين صورت به انجام واجبات، برىء الذمه مى‌شود يا نه؟

جواب: باسمه تعالى؛ در انجام مستحبات بستگى به كيفيت و قيود اجاره دارد؛ و در صورت عدم تعيين بايد به طور متعارف نماز قضا را بخواند، و الله العالم.

جلد 2:

سؤال۵٣٩ -مردم به من عبادات استيجارى مى‌دهند تا اشخاص را براى اداء اجير كنم، آيا بنده بايد اطلاعى از مرجع ميت يا اجير يا هر دو داشته باشم يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه ميت وصيت به گرفتن روزه نموده بايد كسى را اجير كند كه در سفر روزه نمى‌گيرد و اگر وصيت نكرده و تبرعا براى انجام روزه‌هاى فوت شده ميت مى‌خواهند كسى را اجير كند، اجير كردن شخص مذكور در سؤال مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴٠ -آيا مى‌شود در ضمن عقد اجاره شرط كنم كه در صورت بجا نياوردن نماز و روزه‌ها، بنده مسئول نيستم؟

جواب: بسمه تعالى -شرط مزبور اثرى ندارد، اگر اطمينان نداشته‌ايد كه شخص مزبور نماز و روزه را انجام مى‌دهد ضامن هستيد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴١ -آيا مى‌توانم براى روزۀ ميت بيشتر از يك نفر را اجير كنم و ممكن است همۀ آنها در يك روز، روزه بگيرند؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه براى هر كدام معيّن شود كه چه روزه‌اى بگيرند و آنها هم در وقت بجا آوردن آن را قصد كنند-مثل اينكه يك شخص روزۀ سال اول ميت را قضا كند و شخص ديگر روزۀ سال دوم و همينطور نسبت به سالهاى بعد-اجارۀ مزبور مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴٢ -براى نماز چطور؟ مثلا دوازده نفر را اجير كنم، هر كدام يك ماه نماز بخوانند و ممكن است همۀ آنها در يك زمان نماز بخوانند؟

جواب: بسمه تعالى -نسبت به نماز هم چنانچه براى هر كدام نماز آن ماه را معيّن كنيد مثل اينكه شخص اول نماز ماه اول را بخواند و شخص دوم نماز ماه دوم را و همينطور تا آخر مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴٣ -آيا بنده وظيفه دارم كه از اجير از اتمام نماز و روزه‌ها تحقيق كنم و بپرسم؟

جواب: بسمه تعالى -بايد به كسى بدهيد كه اطمينان داريد نماز و روزه‌ها را انجام مى‌دهد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴۴ -اگر معلوم شد اجير نماز و روزۀ استيجارى را بجا نياورده تكليف بنده چيست؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه در وقت اجير كردن از راه صحيح اطمينان داشته‌ايد كه نماز و روزه‌هاى استيجارى را انجام مى‌دهد ضامن نيستيد و الاّ ضامن هستيد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴۵ -شخصى نماز استيجارى براى زيد فراهم كرده مثلا سه سال به صد هزار تومان با وقت معينى مثلا در سه ماه، حال زيد اين پول را مصرف مى‌كند و نماز را نمى‌خواند عمدا، و بعد از چند سال به فكر توبه و حق الناس و. . . مى‌افتد حال چارۀ آقاى زيد چيست؟ به دو فرض كه اولا شخصى كه نماز را فراهم كرده نمى‌شناسد، و ثانيا به فرض كه بشناسد نمى‌تواند به او بگويد مثلا من نمازها را نخوانده‌ام به خاطر محذوراتى، لطفا بفرماييد چارۀ كار چيست تا برىء الذّمة شود؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه آن شخص را مى‌شناسد بايد به او رجوع كند و اجرت فعلى نماز را به او بدهد و يا مجددا از او اجاره كند و اگر نمى‌شناسد به حاكم شرع رجوع كند و اجرت فعلى نماز را بدهد، بله چنانچه حاكم شرع به او اطمينان پيدا كند مى‌تواند اجاره را تجديد كند به پولى كه در ذمه‌اش است، و اللّه العالم.

سؤال۵۴۶ -در صورتى كه روزۀ قضا بر گردن انسان باشد آيا روزه استيجارى و مستحبى مى‌توان بجا آورد؟

جواب: بسمه تعالى -روزۀ مستحبى را نمى‌تواند بگيرد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴٧ -شخصى در زمان تحصيل نماز و روزۀ استيجارى گرفته و مقدارى را انجام نداده آيا مى‌تواند ديگرى را اجير نمايد و آيا روزۀ استيجارى را مى‌تواند به زن و بچه‌اش بدهد يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -در آن مقدار از عمل استيجارى كه باقى مانده است چنانچه شخص مستأجر را مى‌شناسد بايد به او مراجعه نمايد و بر طبق نظر او عمل كند و الاّ بايد به حاكم شرعى مراجعه شود و از طرف خود نمى‌تواند كسى را اجير كند، و همچنين در روزه‌اى كه اجير شده است نمى‌تواند زن و فرزند را براى آن عمل اجير كند، مگر اينكه با مستأجر بر اين عمل توافق نموده باشد، و اللّه العالم.

سؤال۵۴٨ -آيا براى نماز و روزۀ استيجارى طلب اجرت مانعى ندارد؟ و آيا منافات با قصد قربت دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اجرت گرفتن براى انجام دادن نماز يا روزۀ ميت مانعى ندارد و منافات با قصد قربت هم ندارد، و اللّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس