سؤال۶١٨:- در نماز استيجارى اگر بين طرفين تعيين نشده باشد، نماز را اجير به چه ترتيبى بخواند؟
جواب: باسمه تعالى؛ بايد نمازها را به صورت متعارف و روز به روز بخواند، و الله العالم
سؤال۶١٩:كسى كه براى نماز اجير مىشود، آيا مىتواند به واجبات اكتفا كند، در اين صورت به انجام واجبات، برىء الذمه مىشود يا نه؟
جواب: باسمه تعالى؛ در انجام مستحبات بستگى به كيفيت و قيود اجاره دارد؛ و در صورت عدم تعيين بايد به طور متعارف نماز قضا را بخواند، و الله العالم.
جلد 2:
سؤال۵٣٩ -مردم به من عبادات استيجارى مىدهند تا اشخاص را براى اداء اجير كنم، آيا بنده بايد اطلاعى از مرجع ميت يا اجير يا هر دو داشته باشم يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه ميت وصيت به گرفتن روزه نموده بايد كسى را اجير كند كه در سفر روزه نمىگيرد و اگر وصيت نكرده و تبرعا براى انجام روزههاى فوت شده ميت مىخواهند كسى را اجير كند، اجير كردن شخص مذكور در سؤال مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴٠ -آيا مىشود در ضمن عقد اجاره شرط كنم كه در صورت بجا نياوردن نماز و روزهها، بنده مسئول نيستم؟
جواب: بسمه تعالى -شرط مزبور اثرى ندارد، اگر اطمينان نداشتهايد كه شخص مزبور نماز و روزه را انجام مىدهد ضامن هستيد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴١ -آيا مىتوانم براى روزۀ ميت بيشتر از يك نفر را اجير كنم و ممكن است همۀ آنها در يك روز، روزه بگيرند؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه براى هر كدام معيّن شود كه چه روزهاى بگيرند و آنها هم در وقت بجا آوردن آن را قصد كنند-مثل اينكه يك شخص روزۀ سال اول ميت را قضا كند و شخص ديگر روزۀ سال دوم و همينطور نسبت به سالهاى بعد-اجارۀ مزبور مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴٢ -براى نماز چطور؟ مثلا دوازده نفر را اجير كنم، هر كدام يك ماه نماز بخوانند و ممكن است همۀ آنها در يك زمان نماز بخوانند؟
جواب: بسمه تعالى -نسبت به نماز هم چنانچه براى هر كدام نماز آن ماه را معيّن كنيد مثل اينكه شخص اول نماز ماه اول را بخواند و شخص دوم نماز ماه دوم را و همينطور تا آخر مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴٣ -آيا بنده وظيفه دارم كه از اجير از اتمام نماز و روزهها تحقيق كنم و بپرسم؟
جواب: بسمه تعالى -بايد به كسى بدهيد كه اطمينان داريد نماز و روزهها را انجام مىدهد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴۴ -اگر معلوم شد اجير نماز و روزۀ استيجارى را بجا نياورده تكليف بنده چيست؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه در وقت اجير كردن از راه صحيح اطمينان داشتهايد كه نماز و روزههاى استيجارى را انجام مىدهد ضامن نيستيد و الاّ ضامن هستيد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴۵ -شخصى نماز استيجارى براى زيد فراهم كرده مثلا سه سال به صد هزار تومان با وقت معينى مثلا در سه ماه، حال زيد اين پول را مصرف مىكند و نماز را نمىخواند عمدا، و بعد از چند سال به فكر توبه و حق الناس و. . . مىافتد حال چارۀ آقاى زيد چيست؟ به دو فرض كه اولا شخصى كه نماز را فراهم كرده نمىشناسد، و ثانيا به فرض كه بشناسد نمىتواند به او بگويد مثلا من نمازها را نخواندهام به خاطر محذوراتى، لطفا بفرماييد چارۀ كار چيست تا برىء الذّمة شود؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه آن شخص را مىشناسد بايد به او رجوع كند و اجرت فعلى نماز را به او بدهد و يا مجددا از او اجاره كند و اگر نمىشناسد به حاكم شرع رجوع كند و اجرت فعلى نماز را بدهد، بله چنانچه حاكم شرع به او اطمينان پيدا كند مىتواند اجاره را تجديد كند به پولى كه در ذمهاش است، و اللّه العالم.
سؤال۵۴۶ -در صورتى كه روزۀ قضا بر گردن انسان باشد آيا روزه استيجارى و مستحبى مىتوان بجا آورد؟
جواب: بسمه تعالى -روزۀ مستحبى را نمىتواند بگيرد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴٧ -شخصى در زمان تحصيل نماز و روزۀ استيجارى گرفته و مقدارى را انجام نداده آيا مىتواند ديگرى را اجير نمايد و آيا روزۀ استيجارى را مىتواند به زن و بچهاش بدهد يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -در آن مقدار از عمل استيجارى كه باقى مانده است چنانچه شخص مستأجر را مىشناسد بايد به او مراجعه نمايد و بر طبق نظر او عمل كند و الاّ بايد به حاكم شرعى مراجعه شود و از طرف خود نمىتواند كسى را اجير كند، و همچنين در روزهاى كه اجير شده است نمىتواند زن و فرزند را براى آن عمل اجير كند، مگر اينكه با مستأجر بر اين عمل توافق نموده باشد، و اللّه العالم.
سؤال۵۴٨ -آيا براى نماز و روزۀ استيجارى طلب اجرت مانعى ندارد؟ و آيا منافات با قصد قربت دارد؟
جواب: بسمه تعالى -اجرت گرفتن براى انجام دادن نماز يا روزۀ ميت مانعى ندارد و منافات با قصد قربت هم ندارد، و اللّه العالم.