سجده - فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):

سجده

سؤال٣۶٨ -اگر كاغذى داشته باشيم كه ندانيم از چه ساخته شده است و احتمال دارد از چيزى درست شده باشد كه سجده بر آن جايز نيست؛ آيا مى‌توان از اين كاغذ براى سجده استفاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى -سجده بر آن جايز است، و اللّه العالم.

سؤال٣۶٩ -اگر هنگام سجده، كودكى مهر را از جلوى ما برداشت، تكليف چيست؟ بر فرض تنگى و غير تنگى وقت، هر دو صورت را بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالى -چنانچه چيز ديگرى كه سجده بر آن صحيح است-مثل كاغذ-در اختيار دارد بر آن سجده مى‌كند، و اگر چيزى كه سجده بر آن صحيح است در اختيار ندارد در وسعت وقت بايد نمازش را قطع كند، و اگر وقت تنگ است بايد بر لباسش سجده كند، و اگر آن هم ممكن نشد بر پشت دست يا چيز ديگر كه در حال اختيار سجده بر آن صحيح نيست سجده مى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال٣٧٠ -آيا مهرهايى كه بر اثر كثرت استفاده سياه شده‌اند مانع رسيدن بشرۀ پيشانى به مهر است اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى -مجرد سياه شدن مهر مانع نمى‌شود، و چنانچه شك دارد روى مهر جرم گرفته كه مانع باشد يا نه، نمى‌تواند روى آن سجده كند، و اللّه العالم.

سؤال٣٧١ -گاهى در سجدۀ اول يا دوم، پيشانى دو بار به مهر مى‌خورد، آيا دو سجده محسوب مى‌شود؟ تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه بعد از بلند شدن پيشانى از روى مهر، رسيدن آن به مهر براى بار دوم به اختيار نباشد يك سجده حساب مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٣٧٢ -شخصى در ركعت اول يك سجده را فراموش كرده و بلند شده و در ركعت دوم يادش آمده، حال آيا مى‌تواند سجده را بجا آورد يا نمازش اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه قبل از رفتن به ركوع يادش آمد كه يك سجده از ركعت قبل را بجا نياورده بايد برگردد و سجدۀ دوم را بجا آورد و نمازش را ادامه دهد، بعد از نماز دو سجدۀ سهو براى قيام زائد بجا آورد؛ و چنانچه وقتى به ركوع رسيد يادش آمد بايد نمازش را ادامه دهد و بعد از تمام شدن نماز ابتدا سجدۀ فراموش شده را قضا كند و بعد دو سجدۀ سهو بجا آورد، و اللّه العالم.

سؤال٣٧٣ -در پيشانى انسان گاهى جوشهايى مى‌باشد كه هنگام سجده درد مى‌گيرد آيا مى‌توان صورت را كج روى مهر گذاشت؟

جواب: بسمه تعالى -بايد قسمت ديگر پيشانى را كه جوش ندارد بر زمين يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد، و اللّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس