تبعيت در وطن - نماز مسافر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز مسافر:

تبعيت در وطن

سؤال 283- آيا متابعت مي‌كند زن شوهرش را در وطنش (وطن شوهر) در تمام خواندن نماز و روزه زماني كه مسافرت كند به سوي وطن شوهرش و نيت اقامه نكند و خانه‌اي نداشته باشد در وطن شوهرش مثلاً اگر مسافرت كند زن از وطن و محل خود به بحرين كه محل شوهرش است و قصد اقامت در آنجا ندارد آيا نمازش قصر است و روزه‌هايش را بخورد يا نمازش تمام است و روزه‌هايش را هم در بحرين بگيرد؟

جواب:  در فرض سؤال زن متابعت نمي‌كند شوهرش را پس جاري است بر او حكم مسافر.

سؤال 284- در مسئله تابعيت مثلاً زن از مشهد مي‌باشد مرد از تهران اما زن از مشهد اعراض نكرده، اگر بيايند مشهد و بخواهند پنج روز بمانند، آيا زن بايد تابع مرد باشد يا چون اعراض نكرده بايد نماز را تمام بخواند؟

جواب:  زن در مورد مفروض و غير آن تبعيت در حكم شوهر ندارد و خودش مستقل در موضوع و حكم خود است لذا در مفروض سؤال حكمش تمام است و اگر عكس آن در محل شوهر تحقق يافت و موجبات ديگر اتمام برايش نبود حكمش قصر است.

سؤال 285- شخصي دو همسر در دو شهر دارد، گاهي چند روزي يكي از همسرهاي خود را با اولادش كه نزديك به كبارت هستند به شهر همسر ديگرش

مي‌آورد، بفرمائيد نماز و روزه آنها در اين ايام مسافرتشان چگونه است، آيا مي‌توانند تمام بخوانند از نظر تابعيت يا نه؟ و اگر زوجه چند روزي به وطن اصلي شوهر كه از او اعراض نكرده بيايد تكليف روزه و نماز اين زوجه چيست؟

جواب:  در هر دو فرض سؤال وظيفه قصر است. واللََّه العالم.

سؤال 286- زني كه در غير وطن خود شوهر كرده آيا هر وقت به وطن بيايد نماز و روزه او صحيح است يا قصر و به عبارت ديگر آيا زن در اتخاذ وطن تابع شوهر است يا مستقل؟

جواب:  هر گاه بناي ماندگاري با شوهرش را دارد كما هو المتعارف، جاي شوهرش وطن او محسوب است، و اما وطن سابق او اگر اعراض كرده به طوري كه در اين فكر نيست كه شايد خودش از شوهرش جدا شود و يا شوهرش را راضي كند و برگردند، ديگر وطن او محسوب نمي‌شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس