قضاء تشهد و سجده فراموش شده - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

قضاء تشهد و سجده فراموش شده

سؤال  242 - شخص نمازگزار، سجده يا تشهد را فراموش كرده، بعد از نماز وظيفه‌اش را كه قضاى تشهد يا قضاى سجده و دو سجده سهو مىباشد فراموش كرد و منافى بجا آورد، پس از منافى به خاطرش آمد، تكليفش چيست؟.

جواب: هر وقت يادش آمد قضاى تشهد يا سجده را با طهارت بجا آورد و بعد، دو سجده سهو را نيز بخواند، بلى احتياط مستحبى آنست كه اگر بعد از اتيان منافى يادش آمد بعد از قضاء تشهد يا سجده فراموش شده و سجده سهو، نماز را نيز اعاده كند.

سؤال  243 - هر گاه بعد از نماز ظهر قضاى سجده يا تشهد فراموش شده يا سجده سهو واجب را فراموش كرد و مشغول نماز عصر گرديد و در بين نماز عصر، يادش آمد تكليفش چيست؟.

جواب: نماز عصر را تمام كند بعد سجده يا تشهد فراموش شده را، با سجده سهو آن بجا آورد و بنا بر احتياط لازم، نماز عصر را اعاده كند و اگر فقط سجده سهو را فراموش كرده باشد بعد از تمام شدن نماز عصر بجا آورد.

سؤال  244 - شخصى در نماز چهار ركعتى شك نمود كه چهار ركعت خوانده يا سه ركعت، در حال قيام، بنا را بر چهار گزارده به ركوع مىرود، پس از خاتمه ذكر ركوع يادش آمد كه هم تشهد را نخوانده و هم قنوت را فراموش كرده جهت صحيح بودن نماز خود چه عملى را بايد انجام دهد؟.

جواب: در فرض سؤال كه نمىداند قيام ركعت چهارم است يا سوم، بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بجاى آورد و بعد از آن قضاى تشهد فراموش شده را بجا آورد و دو سجده سهو جهت تشهد فراموش شده بنمايد و نماز صحيح است و قنوت اصلا مستحب است و ترك عمدى آن هم مضر به صحت نماز نيست والله العالم.

سؤال  245 - در مورد قضاء تشهد فراموش شده آيا بعد از قضاء تشهد، سلام نماز هم مىخواهد يا نه؟.

جواب: خود تشهد را قضا كند و احتياطا سلام هم بجا آورد و دو سجده سهو هم به قصد ما فى الذمه بجا آورد و اين در صورتى است كه تشهد اخير باشد و اگر تشهد اول است سلام لازم نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس