طمأنينه در نماز - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

طمأنينه در نماز

سؤال  211 - در موردى كه هنگام اداء كلمه‌اى بدن حركت كند مثلا موقع اداء (نستعين) بدن حركت نمايد و بخواهيم لفظ را دوباره تكرار نمائيم آيا تكرار همان لفظ كافى است يا از اول آيه، تكرار نمائيم (يعنى از اياك) و باز همين سؤال پيش مىآيد در موردى كه آن كلمه را غلط گفته باشيم و حالا بخواهيم آن را تكرار نمائيم؟.

جواب: حركت بدن به مقدارى كه لازمه اداء كلمه (نستعين) است مضر به صلوة نيست و در مورد لزوم، اعاده خود كلمه كافى است ولى اگر شك در صحت بعد از اداء كلمه باشد اعاده لازم نيست.

سؤال  212 - آيا حركت دادن سر در حال قرائت و ساير اذكار واجبه نماز اشكال دارد يا خير؟.

جواب: اگر حركت جزئى باشد مانع ندارد و منافى با طمأنينه واجب نيست.

سؤال  213 - اگر كف هاى دست در حال سجده روى زمين باشد اما انگشتان دست حركت كند آيا اشكال دارد يا خير؟.

جواب: انگشتان هم از طرف باطن كف بايد با آرامش روى زمين باشد ولى حركت جزئى كه منافى با وضع باطن انگشتان روى زمين نباشد مانع ندارد.

سؤال  214 - نمازهاى واجب را در قطار و هواپيما كه در حال حركت هستند مىشود خواند يا نه؟.

جواب: با مراعات همه شروط مانند استقبال و استقرار، جائز است و حركت انسان به تبع قطار و هواپيما ضرر ندارد و اگر مراعات شروط، كاملا ممكن نيست و وقت هم تنگ نيست صبر كند پس از پياده شدن بخواند و الا در قطار يا طياره با مراعات قبله و استقرار به هر مقدار ممكن است بخواند.

سؤال  215 - قيام متصل به ركوع چنانچه در رساله عمليه مذكور است ركن مىباشد حال اگر شخص در حال قيام، مشغول خواندن حمد و سوره است و يك يا دو كلمه آخر سوره، مثلا (كفوا احد) را در حال رفتن از قيام به ركوع بگويد نماز وى چه صورت دارد؟ و آيا عمدى باشد يا سهوى فرق دارد يا نه؟.

جواب: قيام متصل به ركوع همان است كه انسان ايستاده باشد و به ركوع برود.

پس در فرض مسأله، قيام متصل به ركوع به عمل آمده لكن اگر عمدا مقدارى از سوره را در حال خم شدن بخواند نمازش باطل است براى آن كه قيام در حال حمد و سوره و طمأنينه آن واجب است و ترك عمدى آن موجب بطلان نماز است و اگر سهوا باشد نماز صحيح است و احتياطا دو سجده سهو بجا آورد.

سؤال  216 - شخصى موقع نماز، شخصا قادر بر بلند شدن نيست ولى ممكن است ديگران او را بلند كنند چنين كسى نماز را نشسته بخواند يا ديگرى را وادار نمايد كه او را بلند كند، و ديگر آن كه وقتى او را بلند مىكنند در حال قيام بدنش حركت مى كند و آرام نيست مگر آن كه تكيه نمايد كه بدنش كمتر حركت مىكند حال آيا ايستاده نماز بخواند و يا نشسته؟.

جواب: در هر دو فرض، واجب است كه ايستاده نماز بخواند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس