سؤال 130 - دندانهاى مصنوعى گاهى بواسطه خون دهان يا سبب ديگر، نجس مىشود و انسان فراموش مىكند آن را تطهير نمايد، و با همان حال نماز مىخواند. نمازش صحيح است يا نه؟.
جواب: اگر ظاهر دهان، پاك باشد نمازش صحيح است.
سؤال 131 - مادرى كه مشغول خواندن نماز است و بچه خود را ناراحت مىبيند در صورتى كه بيشتر يا تمام بدن آن بچه نجس است مىتواند جهت تسلى، او را در آغوش بگيرد يا نه؟.
جواب: اگر لباس ساتر متنجسى كه بشود به تنهائى با آن ستر عورت كرد و يا عين نجاست همراه بچه نباشد مانعى ندارد.
سؤال 132 - محمول متنجس كه ساتر عورت نباشد مثل جوراب كه به دماء ثلاثة (خون حيض و نفاس و استحاضه) و يا به نجسى، متنجس شده باشد نماز خواندن با آن جائز است يا نه؟.
جواب: اگر عين نجاست، در آن نباشد جائز است قبله س 133 - چند سال است مسجدى بنا شده و قبله او را مستقيم دانستهاند، اكنون با قبله نماى رزم آرا كه جديدا ساخته شده مطابقت ندارد تكليف چيست؟.
جواب: با تمكن، واجب است تحصيل علم به قبله و در صورت عدم تمكن از علم، تحصيل ظن اقوى مقدم است و بعيد نيست فعلا ظن حاصل از قبله نماى رزم آرا، از ميزانى كه به نظر علماء سابق (قبل از احداث آلات جديده) بوده اقوى باشد. لكن در بعيد، مقدارى تيامن و تياسر مضر نيست چون در بعيد، قبله، وسعت دارد.
سؤال 134 - هر گاه خانه كعبه را فرضا زمينش را بكنيم، به صورت عمودى پائين برويم، از آن طرف زمين سر در خواهد آورد، حال اگر نمازگزار از خانه كعبه بسيار دور باشد مثلا در جزاير اقيانوس كبير باشد ولى به اين امتداد كعبه فرضى نزديك باشد، آيا بايد رو به كعبه حقيقى نماز بخواند، يا رو به اين امتداد كعبه، با فرض اين كه هر گاه شخصى در مكه در چاه عميقى نماز بخواند، و رو به امتداد كعبه باشد و رو به عين آن نباشد نمازش صحيح است؟.
جواب: در هر جاى زمين كه به طرف كعبه مشرفه نماز خوانده شود، نماز صحيح است، چون از تخوم زمين زير كعبه تا عنان سماء فوق كعبه در حكم كعبه است و فرقى نيست كه نمازگزار مقابل خود كعبه باشد يا زمين زير كعبه، يا فضاى فوق كعبه.