حکم نمازهایی که نخوانده ام (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم نمازهایی که نخوانده ام (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام. خسته نباشید. ببخشید یه سوال داشتم. پسری هستم متولد 76 و 18 سال سن دارم. من از وقتی که به سن تکلیف رسیدم بعد از اون طی 2 سال نماز نخوندم. یعنی اونقد نمیدونستم که باید بخونم و... که خیلی اشتباه کردم ، ولی از اون به بعد نماز هامو میخونم ، حالا سوالم اینجاست که آیا اون دوسالی که نخوندم خدا منو میبخشه؟؟ یا اینکه باید حتما بعد از هر نمازی یکبار قضا هم بخونم؟ چون در حال حاضر سعی میکنم همین کارو بکنم. آخه تو حلقه های صالحین سرگروه میگفت که خدا از هرچیزی میگذره به جز حق الناس ، میگفت اگه نماز نخوندین حق النفس هست و خدا میبخشه اما حق الناس رو نمیشه کاریش کرد. من باید چیکار بکنم؟ ممنون از پاسخگوییتون ، بعد از پاسخ این سوال ، سوال دیگه ای هم دارم که عرض میکنم. تشکر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛ پسرم؛ نمازهایی را که نخوانده اید واجب هست حتماً قضا کنید و ترک قضای نماز جایز نیست.
البته آن آقایی که گفته «اگه نماز نخوندین حق النفس هست و خدا میبخشه» اشتباه گفته و شما به ایشان بفرمایید که جمله خود را اصلاح کنید که بگوید «خداوند ممکن هست از حقّ خودش بگذرد ولی از حقّ الناس نمیگذرد». البته توبه و شروع به انجام عبادات شرعی، توفیقی است که بحمدالله خداوند نصیبتان کرده که حتماً باید قدر آن را بدانید و مواظب باشید که شیطان با بزرگ نشان دادن قضا و انجام برخی کفاره های عبادات، شما را از راه راست دور کند. ابتدا سعی کنید عبادات شما از این به بعد از بین نرود و در وقت خودش انجام شود و بعد از مدتی، کم کم شروع به انجام عباداتی کنید که از شما قضاء شده است و کم کم نمازهای خود را قضا کنید تا تمام شود. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس