تغيير مصرف در نذر - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

تغيير مصرف در نذر

سؤال 912 - مبلغى پول نذر امام زاده‌اى شده ولى هر چه گرفته شود براى آن امام زاده فائده ندارد چون درب آن هميشه بسته است آيا اجازه مىفرمائيد اين پول را چيزى براى هيئت بخريم يا نه.

جواب: با فرض اين كه بنحو صحيح نذر كرده براى امام زاده، بايد به مصرف آن برسانند و از جمله مصارف اجرت خادم است كه در را باز كند و امام زاده را معمور نگاه دارد.

سؤال 913 - كسى كه چندين سال است نذرى نموده آيا حق دارد آن نذر را تغيير دهد يا نه مثلا در رفسنجان رسم است هر سال يك مقدار گندم با يك گوسفند بعضى افراد نذر مىنمايند كه گندم و گوسفند راحليم كنند و به مردم بدهند و مى گويند حليم را نذر حضرت ابى الفضل العباس عليه السلام نموده ايم آيا حق دارند با پول اين گندم و گوسفند هر ساله مجلس روضه خوانى به پا نمايند يا نه.

جواب: در صورتى كه صيغه نذر بنحو شرعى خوانده باشد تغيير جايز نيست و لكن غالب مردم صيغه شرعى نمىخوانند و لذا نذر منعقد نمىشود بنابر اين مختار است در تغيير يا ترك عمل به آن.

سؤال 914 - شخصى فرش يا چيز ديگرى را براى مسجد نذر مىكند سپس آن چيز را به مسجد مىبرد و مورد استفاده قرار مىگيرد و كسى را هم متولى قرار ندادهآيا اين عمل وقف است يا نه و آيا شخص ناذر حق تصرف و تغيير در آن چيز را دارد يا نه.

جواب: شيئ مذكور ملك مسجد مىشود و وقف نيست و شخص ناذر پس از وفاء به نذر حقى به آن ندارد و نمىتواند تغييرى در آن بدهد و چون در نذر معين نكرده كه امر آن با شخص معين باشد حاكم شرع از باب حسبه ولايت بر آن دارد.

سؤال 915 - افرادى در دهه محرم اشيائى را نذر حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام نموده از قبيل قند وشكر و چاى و آرد براى دور ديك و غيره و منذورا تو را تحويل امين مسجد و يا حسينيه داده‌اند در صورتى كه از مصارف روضه خوانى در مورد خودش زياد بيايد و اگر بخواهند خود عين را براى عاشورا نگهدارند فاسد مىشود و يا از بين مىرود آيا مىتوانند آن اشياء را به مستحق شرعى بدهند و يا فروخته وجه آن را صرف ما يحتاج حسينيه نمايند و يا اعيان را در غير اوقات معلومه در ساير روضه خوانىها صرف نمايند و يا وجه آن را نگهداشته باز در سال آينده مثل همان اشياء را جهت مصرف خريدارى نمايند نظر مبارك را مرقوم فرمائيد.

جواب: اگر اشياء مذكوره را براى آن مىدهند كه در دهه محرم صرف شود و از قرائن معلوم باشد كه مقيد به صرف آن در خصوص محرم سال جارى نيست عين مازاد را اگر ممكن است نگاهدارند و الا بفروشند و قيمت آن را سال ديگر در دهه محرم به مصرف برسانند و اگر نظر مخصوص به دهه محرم سال جارى داشته‌اند بايد از دهندگان آن براى صرف در محل ديگر اذن بگيريد.

سؤال 916 - شخصى نذر شرعى نموده كه نصف منافع يك رأس گاو معين مال خود را همه ساله در ماه صفر در خانه خود يا در تكيه تعزيه صرف عزادارى حضرت عباس عليه السلام نمايد و بعد از او اولاد ذكورش بنحو مذكور صرف نمايند آيا مىتوانند منافع آن را در غير ماه صفر به مبلغين كه ترويج دين مىنمايند و يا در عزا خانه و تكيه‌اى كه در نذر خود معين نموده صرف نمايد و ديگر آن كه ظروف و اشيائى كه براى عزادارى حضرت عباس عليه السلام از اين منافع خريده آيا مىتواند در مجالس عروسى و امثال آن مورد استفاده قرار بدهد يا نه.

جواب: با فرض آن كه نذر شرعى نموده در غير مورد و در غير زمانى كه نذر كرده نمىتواند مصرف كند و اشيائى كه از منافع منذور براى عزادارى خريده شده جايز نيست در غير عزادارى از آنها استفاده شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس