جلوگيرى از حاملگى‏ - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

جلوگيرى از حاملگى‏

سؤال 921 - احتراماً به عرض مى‏رسانم با توجه به بحث‏هايى كه در جهت كنترل جمعيت و بالا بردن سطح كيفى زندگى امروزه مطرح مى‏گردد و با توجه به اينكه وزارت بهداشت كشور راههاى جلوگيرى از حاملگى را در سطح جامعه گسترش مى‏دهد جهت روشن كردن مسائل شرعى مربوط به روشهاى جلوگيرى از حاملگى به كمك و مساعدت آن مقام عاليقدر نيازمندم:

نظر شرع در رابطه با مصرف قرصهاى جلوگيرى از حاملگى؛ در رابطه با استفاده از نورپلنت؛ در رابطه با استفاده از كاندوم ؛ در رابطه با استفاده از عمل توبكتومى (بستن لوله در زنان)؛ در رابطه با انجام عمل وازكتومى (بستن لوله منى در مرد) ؛ در رابطه با انجام عمل انزال منقطع (عزل) جهت جلوگيرى از حاملگى را مبذول فرمائيد؟

جواب: بطور كلى استفاده از قرص‏هاى ضد حاملگى اگر موجب ضرر نباشد اشكال ندارد و استفاده از ساير طرق در صورتى كه موجب عقيم شدن دائمى گردد اشكال دارد و بستن لوله رحم اگر مستلزم ارتكاب عمل حرامى نشود و موجب عقيم شدن دائمى هم نباشد اشكال ندارد.

سؤال 922 - بعضى اوقات به طور ناخواسته بعد از انزال مرد منى وى داخل رحم زن وارد شده و احتمال حاملگى مى‏رود آيا جايز است در اين صورت با مصرف قرص ضد باردارى از انعقاد نطفه و باردارى جلوگيرى نمود؟

جواب: در صورتى كه يقين به حاملگى ندارد جايز است.

سؤال 923 - آيا عزل در اسلام جايز است؟

سؤال 924 - زن و شوهرى فرض مى‏گردد كه هر دو قادر به توليد ماده حياتى نطفه هستند و لقاح هم در رحم زن انجام مى‏گيرد اما رحم زن بدلايلى قادر به نگهدارى و پرورش نطفه نمى‏باشد و به همين خاطر اين زن و شوهر با زن ديگرى قرار داد مى‏بندد مبنى بر اينكه جنين در همان مراحل اوليه از رحم مادر اصلى به رحم زن بيگانه (مادر جانشين) انتقال يافته و مسير رشد و تكامل را طى كند و بعد از تولد به مادر و پدر اصلى برگردانده شود.

الف: آيا اين قرار داد يا رابطه مشروع است؟ آيا مُجرد و متأهّل بودن زن بيگانه - عالم يا جاهل بودن او - و نسبت قرابتى كه او با مرد دارد و همچنين مجانى يا غير مجانى بودن قرار داد نقشى در مشروعيت آن دارد؟

جواب: در صورتى كه ثابت شود كه طفل از نطفه زن و مرد اوّلى (زوج و زوجه) بوجود آمده ملحق به آن دو مى‏باشد و تمام احكام محرميّت و ارث بر آن مترتّب است.

ب: تكليف فرزند متولد شده از زن ثانى (مادر جانشين) در رابطه با نَسَب، محرميّت و ارث چگونه است؟

جواب: اين طفل با مادر ثانى (جانشين) محرم نيست و از او ارث نمى‏برد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس