جلوگيرى از باردارى - فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):

جلوگيرى از باردارى

سؤال٢٠٨٨: - در شرايط فعلى مملكت اسلامى، جلوگيرى از باردارى براى مرد يا زن جايز است يا نه؟

جواب:باسمه تعالى؛ جلوگيرى از حمل بوسيلۀ عزل يا استعمال دارو و امثال آن مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٩: نظر حضرتعالى در مورد بستن لولۀ رحم زن چيست؟ آيا انزال منى بيرون از رحم، استمناء محسوب مى‌شود؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه خارج كردن منى بواسطۀ استمتاع از زن به توسط بدن وى باشد، استمناء نيست؛ و اگر لوله بستن به عقيم شدن دائم نيانجامد، در فرضى كه مستلزم كشف بدن پيش اجنبى يا كشف عورت پيش غير شوهر نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٠: بستن لوله‌ها يا « وازكتومى» در مردان يكى از راههاى جلوگيرى از بارورى زنان است، در اين روش لوله‌هاى منى‌بر كه در طرفين بيضه‌ها قرار دارند، طى يك عمل جراحى ساده قطع شده و دو سر آنها بسته مى‌شوند، اينگونه مردان احتمالاً به صورت دائم عقيم مى‌شوند، زيرا پيوند مجدد لوله‌ها بسيار مشكل و حتى گاهى غير ممكن است، گرچه گاهى نيز لوله‌ها خود به خود بازشده و به حال نخست خود بازمى‌گردند، به هر روى حكم شرعى بستن لوله‌ها چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ عمل مزبور كه موجب عقيم شدن دائمى مى‌شود، چنانچه مستلزم نشان دادن و لمس عورت براى غير زوجه باشد، جايز نيست بلكه مطلقاً جايز نيست بنابر احتياط، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩١: آيا براى جلوگيرى از بچه‌دار شدن مى‌توان لولۀ زنان يا مردان را بست؟

جواب:باسمه تعالى؛ بستن لوله‌ها كه موجب عقيم شدن شخص مى‌شود، چنانچه مستلزم كشف بدن پيش مرد اجنبى يا مستلزم كشف عورت پيش غير همسر باشد، جايز نيست، بلكه بنابر احتياط مطلقاً جايز نيست؛ بلى، اگر زن مرضى داشته باشد كه معالجۀ آن موقوف به بستن لوله‌ها باشد، عمل مزبور مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٢: « آى. يو. دى.» كپسولى است براى جلوگيرى از باردارى زنان استفاده مى‌شود و بايد در داخل رحم قرار گيرد، با توجه به اينكه اين كار جنبۀ درمانى ندارد و تنها قابليت رحم را تا مدتى از كار مى‌اندازد، و لازمه‌اش لمس بدن زن و آلت اوست، حكم استفاده از آن و لمس نامحرم چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ اين عمل فى نفسه مانعى ندارد، و لكن نشان دادن عورت بر غير زوجه، و لو دكتر باشد جايز نيست مگر در مقام تداوى از مرض، كما اينكه بر دكتر نيز جايز نيست نظر و لمس مگر در مقام تداوى، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٣: در چه صورتى گذاشتن مانع حمل جايز است؟

 

جواب:باسمه تعالى؛ در موردى كه مستلزم نگاه و لمس زايد بر اصل علاج نباشد، يا خود علاج موقوف بر جلوگيرى از حمل باشد، مانعى ندارد، و الله العالم

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس