دفن میت - احکام اموات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام اموات:

دفن میت

دفن میت (آیت الله العظمی فاضل)

سؤال 218 :آیا دفن کردن میّت در قبرى که شخصى در آن سالیان پیش دفن شده است ـ با احتمال قوى به اینکه میّت اولى از بین رفته و تنها استخوانهایش باقیمانده است ـ جایز است یا خیر؟

پاسخ: دفن میّت در قبر شخص دیگر در صورتى که مستلزم نبش قبر و ظهور جسد و هتک حرمت باشد جایز نیست و تا علم حاصل نشود که استخوانهاى صاحب قبر پوسیده شده و به خاک تبدیل شده نبش قبر او جایز نیست. بلى، اگر نبش قبر محقق شد گرچه عصیاناً، دفن میت دیگرى در قبر او منع شرعى ندارد، بلکه مکروه است.

سؤال 219 :شخصى دفن شده و ظاهراً در اثر ضربه و تجاوز از دنیا رفته، آیا جایز است نبش قبر کنند و جنازه را جهت تعیین علّت مرگ معاینه کنند؟

پاسخ: در صورتى که اثبات حق متوقف بر نبش باشد مانعى ندارد.

سؤال 220 :ملاک در حرمت نبش قبر میت چیست؟

پاسخ: ملاک حرمت نبش قبر ظاهر شدن جسد میت یا هتک شدن حرمت او مى باشد. پس اگر مقدارى از خاک قبر را بردارند و جسد ظاهر نشود و عرفاً هم صدق هتک نکند، نبش محقق نشده و حرام نیست. خلاصه، مدار در حرمت نبش محرّم ظاهر شدن جسد یا صدق هتک است که ممکن است این دو با هم جمع شوند و ممکن است ظهور تنها سبب باشد یا هتک تنها باشد.

سؤال 221 :قبرى است دو طبقه که در طبقه تحتانى آن خانمى دفن شده است آیا مى توان در طبقه فوقانى آن مردى که هیچگونه محرمیتى با آن خانم ندارد دفن کرد؟

پاسخ: اگر مستلزم نبش قبر میت طبقه پایین نباشد مانعى ندارد.

سؤال 222 :مقبره اى در یکى از روستاهامعروف به پیر غیب پیدا شده و سالمندان مى گویند داراى ساختمان بوده ولى شجره نامه ندارد آیا احداث ساختمان بر روى آن مانعى ندارد؟

پاسخ: اگر افراد مزبور اطمینان دارند که صاحب قبر از امامزادگان صالح مى باشد مانعى ندارد ساختمان روى قبر او احداث شود.

سؤال 223 :آیا زینت کردن قبر از سنگهاى مرمر سفید یا سیاه اشکال دارد؟

پاسخ: حرام نیست.

سؤال 224 :قبرستانى در اثر جاده و فضاى سبز از بین رفته و قبرى کنار جوى آب پیدا شده و طورى است که موجب اهانت به او مى شود آیا جایز است نبش باقیمانده قبر و بردن به قبرستان عمومى؟

پاسخ: اگر تغییر جوى آب امکان نداشته باشد در فرض مذکور جایز است انتقال داده شود.

سؤال 225 :شخصى وصیت کرده بعد از فوت از محل مدفون به اعتاب مقدسه حمل شود آیا جایز است؟

پاسخ: به نظر اینجانب نبش قبر جهت حمل به مشاهد مشرّفه خلاف احتیاط است هرچند وصیت کرده باشد. بلى اگر وصیت کرده که جنازه اش را قبل از دفن به مشاهد مشرفه منتقل کنند و عمداً یا به هرجهتى برخلاف وصیت او عمل شده است. جایز بلکه واجب است قبر را نبش و جنازه را به محل مورد وصیت منتقل کنند. مگر اینکه بدن فاسد شده باشد; یا نبش مستلزم هتک باشد.

سؤال 223 ـ شخصى وصیت کرده که قرآن او را، به قصد تبرک، همراه او در قبر بگذارند، آیا چنین وصیتى صحیح و لازم العمل است؟

پاسخ: بلى، چنانچه قرآن قیمتى نبوده و زائد بر ثلث نباشد، یا اگر زائد است ورثه اجازه دهند، وصیت صحیح و لازم العمل است، ولى قرآن را طورى در قبر بگذارند که آلوده و هتک نشود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس