غسل دادن مصدومین و مجروحین - احکام اموات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام اموات:

غسل دادن مصدومین و مجروحین

غسل دادن مصدومین و مجروحین(آیت الله العظمی فاضل)

سؤال 208 :شخصى در اثر حادثه رانندگى فوت شده و براى غسل خون بدنش به هیچ وجه قطع نمى شود، وظیفه چیست؟

پاسخ: در صورت امکان صبر کنند تا خون قطع شود و گرنه جاهایى را که خون مى آید به وسیله چسب یا چیز دیگرى مسدود کنند و جلوى خون را بگیرند و غسل دهند و اگر ممکن نشد به همان حال با آب جارى و یا کر غسل دهند. به این طریق که آب سدر و کافور را در ظرفى بریزند و آب لوله را که در حکم جارى است بوسیله شلنگ به آن ظرف متصل کنند و به بدن میت بریزند و غسل دهند، یا مقدارى سدر و کافور در آب بریزند به مقدارى که آب مضاف نشود و آب سدر و آب کافور به او صدق کند و میت را داخل آن فرو ببرند و به ترتیب غسل دهند ـ همانگونه که در توضیح المسائل ذکر شده ـ و احتیاط این است که پس از غسل مواضع تیمم را خشک کنند و تیمم هم بدهند.

سؤال 209 :جسدى در اثر حادثه اى مجروح شده، نه با چسب و نه با گچ و نه به وسیله دیگرى مى توان جلوى خون را گرفت، آیا چنین جسدى را در کیسه پلاستیکى بگذاریم و از روى پلاستیک، لنگ و پیراهن و سراسرى را بپوشانیم صحیح است؟ چون بدون پلاستیک کفن هرمقدار باشد، خونى مى شود.

پاسخ: در صورتى که به غیر از این نحو ممکن نیست، همان کار را پس از غسل یا تیمم انجام دهید.

سؤال 210 :شخصى در اثر تصادف به کلّى سر و سینه و شکم او از بین رفته، وظیفه چیست؟

پاسخ: هر قسمتى که استخوان در او باشد، آن را غسل دهند و در پارچه اى بپیچند و دفن کنند و اگر سینه باشد که قلب در آن موجود باشد علاوه بر غسل و کفن، نماز هم بر آن بخوانند.

سؤال 211 :شخصى در یک حادثه رانندگى کشته شده و سر او از بین رفته و تمام بدنش له شده، او را در کیسه اى گذاشته اند، اکنون وظیفه نسبت به غسل او چیست؟

پاسخ: اگر غسل دادن او موجب تفرق و متلاشى شدن اعضا نمى شود، او را غسل دهند و در غیر این صورت اگر دستهاى او هست، دستها را تیمم بدهند و اگر سر و دستها قابل غسل و تیمم نیست، غسل و تیمم هردو ساقط است، با همان کیسه نماز بخوانند و دفن کنند.

سؤال 212 :شخصى در آب خفه شده و مدتى در آب مانده و بدنش متورم شده، در رابطه با غسلش چه باید کرد؟

پاسخ: اگر با غسل دادن، اعضاى میت متفرق و پراکنده نمى شود، غسل دهند و اگر متفرق مى شود تیمم دهند.

سؤال 213 :جنینى را که بیش از چهار ماه داشته به ناچار قطعه قطعه کرده اند و از رحم خارج کرده اند، وظیفه چیست؟

پاسخ: قطعاتى که استخوان ندارد، به همان صورت در پارچه اى بپیچید و دفن کنید ولى قطعاتى که استخوان دارد و سینه و قلب در آنها است غسل دهید و کفن کنید و دفن کنید.

سؤال 214 :جنازه اى را کالبد شکافى کرده اند، پس از آن بدن را دوخته اند، مقدارى از پوست مخفى و دوخته شده، بطورى که آب به تمام پوست نمى رسد، چه باید کرد؟

پاسخ: در فرض سؤال میت را به همان نحو که هست غسل دهند و احتیاطاً تیمم هم بدهند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس