فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) - مالیات و عوارض

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مالیات و عوارض:

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

سؤال 541- به سکّه‌های طلائی که به عنوان هدیه به شخصی داده‌اند، زکات تعلق میگیرد؟ و در صورت شمول زکات، آیا می‌توان آن را به حساب دولت واریز نمود و از مالیات دولتی محاسبه نمود یا نه؟

جواب: در صورتی که دارای شرائط زکات باشد، باید زکات آن را بپردازد و مالیات بابت زکات محسوب نمیشود. و اللّه العالم

سؤال 731- آیا بدهی به اداره دارائی جهت مالیات مورد مطالبه اداره را و سایر بدهی‌های تعهدی را (تعهّد به امور خیر مثل ساختن مسجد و ساختن درمانگاه و غیره را) میشود جزء بدهی رسمی و معمولی آخر حساب نموده و از سرمایه و درآمد کسر نمود؟

جواب: بدهی‌های مذکوره در سؤال را نمیشود سر سال خمس از سرمایه کسر نمود بلی چنانچه قبل از رسیدن سال خمسی آن بدهی‌ها از فوائد کسب اداء شود مؤونه محسوب است و خمس ندارد.

سؤال 732- آیا پرداخت مالیات بر درآمد به اداره دارائی جزء حقوق (خمس) محاسبه می‌شود؟

جواب: مالیات را نمی‌شود از خمس حساب کرد و خمس درآمد موجود در آخر سال واجب است پرداخت شود ولی اگر بعد از پرداخت مالیات چیزی نداشته باشید خمس به شما تعلّق نمی‌گیرد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس