سیاست - فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله):

سیاست

١ – تظاهرات آرام بر علیه سیاست حاکم ظالم

سؤال:آیا تظاهرات آرام بر علیه سیاست حاکم ظالمى که وظیفه اش حکومت دینى است، جایز مى باشد؟ با توجّه به این که روشهاى دیگر اعتراض مفید نبوده، و این روش نیز ممکن است خطر قتل به همراه داشته باشد. آیا این عمل نوعى جهاد دفاعى محسوب مى شود؟

جواب:هرگاه اسلام در خطر باشد، و هیچ راهى براى دفاع از اسلام جز این راه نباشد، این کار پس از اجازه از حاکم شرع واجب است. ولى نباید خودسرانه دست به این کار زد، که مایه تفرقه و سستى مى شود.

٢ – حکم اعتصاب غذا توسط زندانیان

سؤال:نظر اسلام در مورد اعتصاب غذا، که بعضى از زندانیان سیاسى و غیر سیاسى به عنوان اعتراض به وضع نامناسب زندان، و یا اعتراض به حکمى که دادگاه صادر کرده، به آن متوسّل مى شوند چیست؟

جواب:در صورتى که باعث ضرر مهمّى در جان یا بدن نشود، اشکال ندارد. مگر این که زندانى در معرض خطرى باشد که هیچ راهى براى رهایى از خطر جز اعتصاب غذا نباشد; که در این صورت نیز جایز است.

٣ – اعتصاب کارمندان دولت ظالم به خاطر توهین به دین

سؤال:اعتصاب بعضى از کارمندان دولت ظالم، به عنوان اعتراض به احکامى که از سوى دادگاه صادر مى شود، و حاوى توهین به دین و مذهب، یا موهن جلوه دادن دین مى باشد، چه حکمى دارد؟ با توجّه به این که گاه این اعتصابات به از دست دادن شغل آنها منجر مى شود؟

جواب:موارد مختلف است; گاه مسأله اى که به خاطر آن اعتراض کرده، از نظر اسلام مهمتر است، مثل این که مقدّسات دین، یا بلاد مسلمین، یا خود مسلمین، در خطر باشند. و گاهى از اوقات آن مسأله نسبت به خطرى که براى اعتصاب کنندگان پیش مى آید، کم اهمیّت تر است. خلاصه این که حکم دایر مدار قاعده اهمّ و مهمّ است.

٤ – کشتن نظامیان صهیونیست

سؤال:با عرض سلام. آیا ریختن خون نظامیان صهیونیست بر ما شیعیان ساکن ایران حلال است؟ اگر بله، آیا این گفته در مورد اسرائیلی های ساکن فلسطین (نه نظامی) نیز صادق است؟

جواب:: اینگونه امور بصورت شخصی مفهومی ندارد بلکه باید همراه با برنامه ریزی و توسط حکومت اسلامی باشد .

٥ – ارتباط با کشورهای غیر اسلامی

سؤال:در عصر حاضر، ارتباط ما با کشورهای غیر مسلمان بر اساس کدام یک از عقود می باشد؟ آیا کشورهایی مثل ژاپن، کره و چین جزو کفار حربی هستند؟

جواب:آنها جزو کفار معاهد هستند زیرا با ما مبادله سفیر کرده اند.

٦ – وظیفه دانشجویان در قبال مسائل فلسطین

سؤال:با توجّه به وضعیّت کنونى مسلمانان فلسطین، و عدم امکان حضور فیزیکى و جهاد براى مسلمانان کشورهاى دیگر، وظیفه ما در قبال این مسأله چه مى باشد؟ به نظر حضرتعالى وظیفه خاصّ دانشجویان چیست؟

جواب:مسأله فلسطین یک مسأله کاملا جدّى، و انتفاضه در شکل اخیر از هر زمان پر شورتر است، و شرایط بین المللى و کشورهاى اسلامى نیز با گذشته تفاوت بسیار دارد، که شرح آن در این مختصر نمى گنجد. به همین دلیل باید اقدامات جدّى ترى صورت گیرد. ولى چون اقدامات پراکنده مخصوصاً در زمان ما، نتیجه بخش نیست، باید یک برنامه ریزى حساب شده با حضور نمایندگان ارگانهاى مختلف انجام گیرد، و به دنبال آن حمایتهاى گوناگون از فلسطینى هایى که همه روزه آماج حملات دشمنان بى رحم و وحشى قرار دارند، صورت پذیرد. تشکیل چنین جلسه اى را براى برنامه ریزى، واجب و لازم مى دانیم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس