ترجمه و تفسير قرآن - فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله):

ترجمه و تفسير قرآن

 شادي در شب قدر به خاطر نزول قرآن 

سؤال:آیا با توجه به اينکه نزول دفعی قرآن مجید در شب قدر بوده، برای نزول این کتاب انسان ساز در شب قدر باید شادی کرد که چنین نعمت عظیمی نصیب مومنان شده یا گریه و اشک ریخت؟

جواب:باید برای نزول قرآن شادی کرد، ولی برای بدبختی خودمان که از این نعمت بزرگ استفاده نکرده و نمی‌کنیم، باید گریه کنيم و اشک بریزيم.

تفسير «نور» و «ظلمت» قرآن 

سؤال:در آیه 257 سوره بقره می خوانیم که خداوند افراد با ایمان را از تاریکی ها به سوی روشنایی و کافران را  از روشنایی به سوی تاریکی ها می برد. و قرآن شریف در این خصوص از کلمه «خارج می کند» استفاده کرده است.

حال سول این جاست که اولاً مومنین چرا و چگونه در تاریکی بوده اند که خداوند تعالی آن ها را خارج  می کند و به روشنایی ببرد؟و کافران نیز کی و چگونه در نور و روشنایی بوده اند که از آن خارج شوندو به تاریکی بروند؟

دوماً منظور از روشنایی و تاریکی  در این آیه شریفه چیست؟

جواب : باسمه تعالی

معنای این آیه شریفه که نظیرش در قرآن زیاد می باشد این است که:

صفات رذیله در عمق ذات انسان حجاب و ظلمت بلکه حجاب ها و ظلمت ها است و اگر کسی در صدد رفع آن باشد و زمینه برای کمک از حق تعالی به واسطه تلاش ها و دعاها و توسل ها پیدا کند، معلّم اخلاق او خداوند تعالی می شود و او را از ظلمت ها بیرون می کشاند و آن حجاب ها زائل و به نور فطرت می رسد و می یابد خدا را بلکه مطلق حق را، نظیر آدم تشنه که می یابد تشنگی را.

ولی اگر با بی تفاوتی و بدون تلاش و فراهم نکردن زمینه در آن ظلمت ها بماند و با گناه و پیروی از آن رذائل، آن رذائل را متراکم کند، خواه ناخواه کمکی از خداوند نیست. وقتی کمکی از خداوند نباشد، حجاب ها و ظلمت ها رو به غفلت او می آورد و گویا اصلاً فطرتی ندارد و از آن فطرت خدادادی غفلت می شود و تمام توجه به رذائل است.

ارجحيت قرآن و عترت بر يکديگر 

سؤال:آيا از ادلّه‌ به‌ طور واضح‌ ترجيح‌ قرآن‌ بر اهل‌ البيت‌ يا بالعكس‌ ثابت‌ است‌ يا نه‌؟ و اگر ثابت‌ است‌ به‌ چه‌ دليل‌؟

جواب:اينجانب‌ اعتقاد دارم‌ كه‌ پروردگار عالَم‌ دو تجلّي‌ ذاتي‌ با همه اسماء و صفات‌ مستأثره‌ داشته‌ و در آن‌ دو تجلّي‌ يكي‌ قرآن‌ كريم‌ و ديگري‌ اهل‌ بيت‌: موجود شده‌ است‌ بنابراين‌ هيچ‌ تفاوتي‌ ميان‌ آنها ديده‌ نمي‌شود.

 

 قرآن مخلوق و قديم است 

سؤال:استاد دانشگاه‌ هستم‌ مي‌خواهم‌ در باره «مخلوق‌ بودن‌» يا «قديم‌ بودن‌ قرآن‌» مطالبي‌ بدانم‌ و براي‌ دانشجويان‌ رفع‌ اشكال‌ كنم‌.

جواب:قرآن‌ شريف‌ چون‌ علم‌ خداي‌ متعال‌ است‌ از اين‌ جهت‌ «قديم‌» است‌ و چون‌ نازل‌ بر پيامبر گرامي‌ است‌ «قديم‌» نيست‌ و به‌ عبارت‌ كلامي‌ «مخلوق‌» است‌.

 

  

 

 مراد يک آيه از قرآن 

سؤال:«سرنوشت‌ هيچ‌ قومي‌ را تغيير نمي‌دهيم‌ مگر خودشان‌ تغيير كنند» اين‌ سخن‌ به‌ چه‌ معناست‌؟

جواب : اين‌ آيه‌اي‌ از قرآن‌ است‌ و مراد اين‌ است‌ كه‌ سعادت‌ و شقاوت‌ همه‌ دست‌ خود آنهاست‌.

 

قرآن است يا حديث؟ 

سؤال:«القصاص‌ حياة» قرآن‌ است‌ يا حديث‌؟

جواب:آيه‌اي‌ از قرآن‌ است‌ و صحيح‌ آن‌ اين‌ است‌: «و لكم‌ في‌ القصاص‌ حيوة يا اولي‌ الالباب‌»- بقره‌ / 179.

 

 مراد آيه آخر سوره ابراهيم 

سؤال:آيه آخر سوره حج‌ّ، حضرت‌ ابراهيم‌ را پدر ملّت‌ معرّفي‌ كرده‌ است

«وَ جاهدُوا في‌ الله حَق‌ِّ جهاده‌ هُوَ اجْتَبيكُم‌ْ وَ ما جَعَل‌َ عَلَيْكُم‌ْ في‌ الدّين‌ من‌ْ حَرَج‌ٍ ملِّةَ اَبيكُم‌ْ ابْراهيم‌َ هُوَ سَمّيكُم‌ُ الْمُسْلمين‌َ من‌ْ قَبْل‌ُ وَ في‌ هذا ليَكُون‌َ الرِّسُول‌ُ شَهيداً عَلَيْكُم‌ْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي‌ النّاس‌ فَاَقيمُوا الصِّلوةَ وَ اتُوا الزِّكوةَ وَ اعْتَصمُوا بالله هُوَ مَوليكُم‌ْ فَنعْم‌َ الْمَولي‌ وَ نعْم‌َ النِّصير»

‌آيا طبق‌ اين‌ آيه شريفه‌ مي‌توان‌ گفت‌ پيامبران‌ و ائمّه اطهار: پدران‌ معنوي‌ مسلمين‌ هستند؟

جواب : همه بزرگان‌ دين‌ از پيامبران‌ و ائمّه‌: و علما، پدر روحاني‌ جامعه‌ مي‌باشند.

 

مادران مومنان در قرآن 

سؤال:قرآن‌ كريم‌، در سوره احزاب‌، زنان‌ پيامبر را مادران‌ مؤمنان‌ معرّفي‌ مي‌فرمايد،

- «اَلنِّبي‌ُّ اَولي‌ بالْمُؤْمنين‌َ من‌ْ اَنْفُسهم‌ْ وَ اَزْواجُه‌ُ اُمِّهاتُهُم‌ْ ....» (احزاب‌ / 6). تفسير اين‌ مطلب‌ چيست‌؟

جواب : يعني‌ ديگران‌ بعد از وفات‌ پيامبر گرامي‌ صلوات الله علیه نمي‌توانند با آنها ازدواج‌ كنند

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس