حکم روزه زنان باردار و شیرده (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - روزه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > روزه:

حکم روزه زنان باردار و شیرده (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال با سلام و وقت بخیر. همسرم باردار بوده و امسال قادر به روزه گرفتن نیست و با توجه به فارغ شدن ایشان ( انشاالله )، طی 2 سال آینده ( رمضان 95 و 96 ) نیز به دلیل شیردهی قادر به گرفتن روزه نخواهند بود.
خواهشمندم به طور کامل و جامع بفرمائید که ایشان در قبال عدم گرفتن روزه با توجه به شرایط موجود و در قبال آن باید چه کاری انجام بدهند؟
آیا صرفا پرداخت کفاره کفایت میکند؟ اگر بله، به چه میزان؟ یعنی بابت هر روز چه مبلغی را باید پرداخت نمایند؟ و یا اینکه حتما بایستی قضای روزه های نگرفته را در فرصتی مناسب ادا نماید؟ و با توجه به اینکه من شنیده ام که قضای روزه ی امسال را باید حداکثر تا قبل از ماه رمضان سال بعد ادا نمود، با توجه به شرایط صدرالاشاره، حکم چه میباشد؟ لطفا کامل توضیح بفرمایید. با سپاس فراوان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛پاسخ به تفصیل خدمت شما ارسال میگردد إن شاء الله جامع و کامل باشد.
1- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن نیز تا سال بعد برایش ضرر دارد قضا ساقط هست ولی برای هر روز فقیری را اطعام کند.
2- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن نیز تا سال بعد، برای حمل یا فرزندش ضرر دارد بنابراحتیاط قضای آن را بجا ‌آورد و برای هر روز فقیری را اطعام ‌کند.
3- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد یا اینکه روزه برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن تا سال بعد برای خودش ضرر دارد یا اینکه روزه برای حمل یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن تا سال بعد نیز برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد قضای آن روز را بجا می‌آورد و برای هر روز فقیری را اطعام ‌کند.
4- اگر روزه برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد، قضای آن را بجا ‌آورد و برای هر روز دو فقیر را اطعام ‌کند.والله عالم. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس