احکام دین - فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):

احکام دین

سؤال١١٩٣ -آيا در اداء دين، علم طلبكار به اينكه مال (پول مثلا)  بعنوان اداء دين است معتبر است؟

جواب:بسمه تعالى -قصد مديون لازم است و علم طلبكار لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال١١٩۴ -شخصى در زمان گذشته حدودا سى سال قبل مبلغى به ديگرى بدهكار است اينك بعد از گذشتن مدت سى سال قصد اداى دين و پرداخت بدهى خود را دارد، با توجه به تورم موجود آيا همان مبلغ بدهى سابق را بايد بپردازد و يا مبلغى اضافه نمايد؟ آيا دائن مى‌تواند مطالبۀ ما به التفاوت را بنمايد يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -چنانچه شخص مبلغى از پول رايج را به ديگرى بدهكار باشد طلبكار فقط همان مبلغ را مى‌تواند از او مطالبه كند و حقّ مطالبۀ بيش از آن را ندارد و كاهش يا افزايش قدرت خريد پول تأثيرى در حكم ندارد، بلى اگر بدهكارى شخص از جهت خريد جنس به نسيه بوده و در موعد مقرر پول جنس را به فروشنده نرسانده فروشنده در صورتى كه راضى به تأخير نشود مى‌تواند معامله را فسخ كند و جنسى را كه به شخص فروخته از او پس بگيرد و اگر جنس پيش خريدار باقى نمانده قيمت جنس را به قيمت روز فسخ از مشترى مطالبه نمايد، و اللّه العالم.

سؤال١١٩۵ -اگر كسى از ديگرى طلب دارد ولى بدهكار نمى‌دهد و طلبكار هم نمى‌تواند بگيرد، در اين صورت آيا طلبكار مى‌تواند به مقدار طلب از مال بدهكار بدزدد (سرقت كند)  ؟

جواب:بسمه تعالى -اگر بدهكار دين را انكار كند و دين مسلّم باشد يا به دين اعتراف كند و از اداء آن امتناع كند چنانچه از بدهكار مالى بدست طلبكار برسد مى‌تواند به مقدار دين خود از آن بردارد، و اللّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس