سؤال 593 - آمدن زنان با وضع نامناسب در دنبال هيئتهاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگيهائى مىشود چه صورت دارد و براى عزدارى بانوان چه روشى را توصيه مىفرمائيد؟
جواب: در صورتى كه همراه با حرامى نباشد جايز است. بانوان محترمه بايد سعى كنند ضمن شركت در عزاداريها حجاب و عفاف خود را كاملاً رعايت نمايند.
سؤال 594 - فلسفه سينه زنى چيست؟ كسى كه لباسش را در مىآورد البته به طورى كه نامحرم نبيند و سينه بزند تا اينكه از سينهاش خون بيايد حكمش چيست؟
جواب: سينه زنى يك نوع عزادارى و اظهار ارادت نسبت به خاندان عصمت و طهارت است كه از طريق سينه زنى و روضه خوانى و... خاطره فداكارى و جانبازى امام حسينعليهالسلام و ساير ائمه معصومينعليهمالسلام براى هميشه در خاطرهها زنده مىماند.
و سينه زدن بطور متعارف عملى ارزشمند و پسنديده است.
سؤال 595 - دليل سينه زدن براى ائمهعليهمالسلام چه مىباشد؟
جواب: سينه زدن براى ائمهعليهمالسلام بعنوان تعظيم شعائر دينى و زنده نگاهداشتن خاطره و مظلوميت آنان در طول تاريخ مورد توجّه متشرعه بوده و سبب تقويت و احياء حق و نشر معارف اهلبيتعليهمالسلام است.
سؤال 596 - الف: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه مىباشد؟
ب: آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز مىباشد؟
ه': آيا تعزيه خوانى كه مشتمل بر تشبّه مرد به زن و كوچك نمودن حضرت زينب (س) و معرفى حضرت سجاد عليهالسلام به يك فرد بيمار و پاشيدن نقل و نبات و زدن ساز و امثال آنها جايز مىباشد؟ و شركت در آن چه حكمى دارد؟
جواب: آيا تشبّه به اهل بيت عليهالسلام در نمايش و تعزيه و غيره جايز مىباشد؟
د: آيا پوشيدن لباس زنان توسط مردان در شبيه خوانى و استفاده از دهل و شيپور جايز مىباشد؟
جواب: در تعزيه خوانى در صورتيكه مطالب را صحيح بخوانند و از غنا اجتناب شود و مرد لباس زن نپوشد و از اجتماع مرد و زن مفاسدى بوجود نيايد اشكالى ندارد و نواختن طبل و سنج نيز بطور متعارف مانعى ندارد و تشبّه به اهلبيتعليهمالسلام اشكال دارد و همچنين اگر عملى موجب كوچك شمردن اهلبيتعليهمالسلام باشد اشكال دارد.
سؤال 597 - آيا قمه زدن جايز است چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد وظيفه چيست؟
جواب: اشكال دارد.
سؤال 598 - حكم علمهائى كه در مراسم عزادارى امام حسين عليهالسلام از آنها استفاده مىشود و بعضى داراى نقش و نگارهائى هستند چيست؟
جواب: طبق متعارف اشكال ندارد.
سؤال 599 - در ايام عزادارى امام حسين عليهالسلام نماز اول وقت مقدم است يا عزادارى؟
جواب: همانطور كه امام حسين عليهالسلام و اصحاب و يارانش در وقت نماز، نماز را بر همه چيز مقدّم داشتند - نماز اوّل وقت را مقدم دارند بهتر است.
سؤال 600 - آيا برپا كردن مراسم عزادارى يا جشن ائمه عليهمالسلام و يا ميهمانى، بدون اذن شوهر جايز مىباشد؟
جواب: در صورتيكه از اموال شوهر باشد جائز نيست.
سؤال 601 - لطمه زدنى كه در مجالس سينه زنى و زنجير زنى انسان بخود وارد مىكند در مصيبت سيد الشهداء عليهالسلام چه حكمى دارد؟
جواب: عزادارى براى امام حسين عليهالسلام طبق سنّت متعارف و معمول بين شيعيان اشكال ندارد.
سؤال 602 - پوشيدن لباس سياه بعنوان عزادارى براى معصومين و ائمه هدىعليهمالسلام خصوصاً حضرت سيد الشهدا عليهالسلام چه حكمى دارد؟ خصوصاً اگر كسى بخواهد در طول سال به اين عنوان و يا دو ماه محرم و صفر را لباس سياه بپوشد.
جواب: مانعى ندارد بلكه بعنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليهالسلام و ساير ائمه معصومينعليهمالسلام رجحان هم دارد.
سؤال 603 - آيا نذر در اين موارد (پوشيدن لباس سياه براى عزادارى...) منعقد مىشود يا خير؟
جواب: در مواردى كه رجحان داشته باشد نذر منعقد مىشود.
سؤال 604 - نظر مبارك در مورد اشكال و يا عدم اشكال شرعى استفاده از وسائلى مانند طبل و دهل و چنگ و علامتهايى كه مزّين به انواع زينتها مىشود و در پيشاپيش دستههاى عزادارى حركت مىدهند چيست؟
جواب: استفاده از ابزار فوق در عزادارى در حدّى كه معمول است اشكال ندارد.
سؤال 605 - نى زدن همراه با نوحه در مساجد كه موجب حزن و نوعاً با گريه و زارى مستضعفين همراه است و موجب هتك حرمت مسجد نيز نمىگردد چه حكمى دارد؟
جواب: به احتياط واجب نوحه خوانى در مساجد، همراه نى زدن نباشد.