سؤال 41 ـبند لباس نجس شده است آيا آفتابآن را پاك مى كند؟
جواب:آفتاب آن را پاكنمى كند.
سؤال 42 ـآفتاب اگر به وسيله آئينه بهجاى نجس بتابد و منعكس شود، آيا پاك كننده است؟ جواب:خير،پاك كننده نيست.
سؤال 43 ـآيا تغيير بو يا رنگ ياطعم آب، موجب مضاف شدن آب مى شود؟
جواب:خير، تغيير از جهتامور مذكوره موجب مضاف شدن آب نمى شود، بلى اگر چيزى كه با آب مخلوط مى شود بقدرىباشد كه عرفاً به آن آب گفته نشود مضاف مى شود، مانند شربت و دوغ و چاى و امثالاينها.
سؤال 44 ـاگر رنگ و بو و طعم آب كرى كهنجس بوده است، به وسيله مواد شيميايى، از بين برود، آيا پاكمى شود؟ جواب:خير، پاك نمى شود.
سؤال 45 ـشركتى در نظر دارد فاضلابهاى ناشى از خط توليد نوشابه (شاملآبهاى شستشو و آبكشى كف سالنها و دستگاهها) را به همراه فاضلابهاى بهداشتى (ناشى از حمامها و دستشويى ها) را تصفيه كند، در تصفيه خانه جريان مخلوط فاضلاب صنعتى و انسانى مراحل مختلف را طىمى كند و در مرحله اصلى تبديل به حالتى خواهد شد كه با حالت اوليه فاضلاب تصفيهنشده كاملاً متفاوت است و مايعى ايجاد مى شود كه حالت آب مضاف را دارد. در ادامه خطتصفيه با جداسازى مايع مذكور دو فاز ايجاد مى شود كه يك فاز آن كاملاً زلال و شبيهآب معمولى بدون رنگ و بو و بدون آثار آلودگى است و فاز ديگر آن تغليظ شده به اولتصفيه خانه برگشت داده مى شود، چنانچه آب خروجى از تصفيه خانه داراى مشخصات ظاهرىآب معمولى باشد آيا پاك است يا خير؟ و در صورت منفى بودن پاسخ آيا اتصال آن با آبجارى يا كر و باران مى تواند حكم بر پاكى كل آن بدهد؟
جواب:در فرض سؤال كه آب تصفيه شده عرفاً آب معمولى محسوب مى شود با توجه به اينكه قبلاًمضاف و ظاهراً نجس بوده است اگر به كر يا جارى متصل شود يا باران بر آن ببارد پاكمى شود ولى بنابر احتياط واجب بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد،همانگونه كه در مسأله 56 توضيح المسائل بيان شده است.
سؤال 46 ـاستفاده از آب تصفيه شده فاضلاب، جهت فضاى سبز و زراعتوامثال آن چگونه است؟ از جهت طهارت وظيفه چيست؟
جواب:استفاده از آب مزبور براى فضاى سبز و غيره مانعى ندارد و اگر يقين به نجاست آندارند، چنانچه آب جارى يا لوله به آن متصل كنند و با آن مخلوط كنند، پاك مى شود وهمينطور است اگر باران به آن ببارد.
سؤال 47 ـآبهايى كه در جوى كوچه و خيابان روان است و معمولاً از فاضلاب منازل ولباسشويى خانه ها جارى است، پاك است يا خير؟
جواب:چنانچه يقين بهنجاست آنها نباشد، محكوم به طهارت و پاك است.
سؤال 48 ـحوض سيمانى و موزاييكى كه آب آن از كر كمتر بوده و سگ از آن آب خورده استآيا جهت تطهير، خاك مال كردن لازم است؟
جواب:خير، خاك مالكردن لازم نيست و مثل چيزهاى نجس ديگر تطهير مى شود.
س 49 ـاگر سگ پشت ظرف را ليسيده باشد آيا خاك مال كردن لازماست؟
جواب:لازم نيست.
سؤال 50 ـاگر آب دهان سگ روى فرش و لباس ريخته و يا چنانچه به گوشت ودنبه زبان زدهاست و مقدارى از آنها را خورده است، آيا جهت تطهير مثل ظرف، خاك مال كردن آنها لازماست؟
جواب:در غير ظروف، خاك مال كردن لازم نيست و غيرظرف،هر چه باشد، مثل چيزهاى نجس ديگر با آب پاك مى شود.
سؤال 51 ـدر تطهير لباس و امثال آن، فرموده ايد: بايد غساله آن با فشار دادنخارج شود، سؤال اين است كه اگر غساله خودبخود و بدون فشار خارج شود، (مثل اينكه آنرا از آب درآورند و روى بند بيندازند، تا كم كم غساله خارج شود) آياكفايتمى كند؟
جواب:خروج خودبخود، كفايتنمى كند.
سؤال 52 ـاينكه فرموده ايد: لباس و فرشو امثال آن را كه نجس شده، بايد فشار دهند تا غساله آن خارج شود، آيا بايد خارج ازآب فشار داد؟ يا اگر داخل آب فشار دهند، يا پامال كنند كفايتمى كند؟
جواب:داخل آب هم به هر نحوى فشار دهند، يا طورىحركت دهند كه غساله آن خارج شود كفايت مى كند.
سؤال 53 ـفرموده ايد: احتياط واجب آن است كه فرش و لباس و مانند اينها را جهت تطهير،طورى فشار يا حركت دهند كه آب داخل آنها خارج شود، آيا اگر آب لوله با فشار روىآنها گرفته شود، بطورى كه آب داخل آنها خارج شود يا ماشين لباسشويى آنها را با سرعتگردش و دوران، فشار دهد كافى است؟
جواب:بلى در هر دو موردكفايت مى كند و فشار جداگانه لازم نيست.
سؤال 54 ـلباس و فرشى كه به بول نجس شده، آيا اگر در آب كر يا جارى يا با آب لولهشهرى، يك دفعه آن را بشويند و داخل آب يا در حال اتصال آب لوله آن را فشار دهند پاكمى شود، يا بايد دو دفعه بشويند؟
جواب:در فرض سؤال يك دفعهكفايت مى كند.
سؤال 55 ـدر لباسشويى هاى عمومى،لباس افراد بى مبالات كه طهارت و نجاست را رعايت نمى كنند شسته مى شود، آيالباسهايى كه دراين لباسشوييها شسته مى شود پاكند؟
جواب:چنانچه لباس را پاك تحويل داده اند و شك داشته باشند كه نجس شده يا نه، پاك است واگر نجس بوده و متصدى شستن آن بگويد تطهير كرده است، محكوم به طهارتاست.
سؤال 56 ـچنانچه بچه روى فرش بول كرده باشدو كف اتاق هم نجس باشد، آيا اگر فرش را به وسيله آب لوله كشى تطهير كنيم، پشت فرش وكف اتاق هم پاك مى شود؟
جواب:چنانچه با آب لوله روى فرشبريزند و از پشت آن عبور كند و خارج شود، رو و پشت فرش پاك مى شود، و چنانچه آبلوله متصل به كف اتاق بشود آن هم پاك مى شود.
سؤال 57 ـاگر زمين سنگ فرش، نجس شده باشد و عين نجاست آن برطرف
شده، اگر آنجا را با شلنگ متصل به آبلوله شهرى آب بكشيم، آيا بايد غُساله آن را جمع و خارج كنيم تا پاكشود؟
جواب:در فرض سؤال، خارج كردن غساله[1]لازمنيست و پاك مى شود.
سؤال 58 ـلباس آلوده به خونيا منى را شسته ام ولى پس از تطهير، رنگ و اثر آن باقى است آيا بايد دومرتبهبشويم؟
جواب:چنانچه عين خون يا منى از بين رفته و شسته شده،لباس پاك است، هر چند رنگ آن باقى باشد.
سؤال 59 ـچنانچه چيز نجس را كه بايد دومرتبه شست (مثل ظروف متنجس به بول) يك مرتبهبشويند ولى مقدار آبى كه يك مرتبه مى ريزند بيشتر از مقدار آبى باشد كه دومرتبهمى ريزند، آيا آن چيز پاك مى شود؟
جواب:در موارد لزومتعدّد، بايد دومرتبه بريزند، بلى چنانچه بعد از ازاله عين نجاست، ريختن آب را ادامهدهند، در اين صورت آن چيز پاك مى شود و تعدد لازم نيست.
سؤال 60 ـگاهى آب لوله هاى شهرى از منبع قطع مى شود ولى به مقدارى ـمثلاً به اندازه شير سماور ـ آب از لوله با داخل طشت لباس كه نجس است، متصل مى شود،آيا پاك كننده است؟
جواب:چنانچه آب موجود داخل لوله ها بهمقدار كر باشد و متصل به طشت باشد پاك كننده است، يعنى احكام آب كر رادارد.
سؤال 61 ـلباس نجس را زير شير متصل به لولهتطهير كردم، آيا آبى كه از آن مى ريزد يا ترشح مى كند پاك است؟
جواب:بلى، چنانچه غسالهآن در زير شير خارج شده، ترشّح و آبى كه پس از آن مى ريزد پاك است و نيز ترشّح درحال شستن و اتصال به آب شير، پاك است.
سؤال 62 ـاگر چيز نجسى به گونه اى باشد كه به علل گوناگون آب كشيدن آن مشكل باشد آيابراى پاك كردن آن مى توان سه بار با دست و يا شيء خيس، روى آن چيز نجسكشيد؟
جواب:در فرض سؤال آن شئ به اين صورت تطهير نمى شود،چون در تطهير، جريان آب لازم است و مجرّد تر شدن كفايت نمى كند بلكه باعث سرايتنجاست نيز مى شود.
سؤال 63 ـچنانچه كسى ببيندكاغذى كه روى آن آيه قرآن يا اسماء مقدّسه نوشته شده، در جاى نجس افتاده و نجس شدهاست، چه وظيفه اى دارد؟
جواب:واجب است آن را بردارد و پس ازتطهير در جاى مناسبى كه هتك نشود، قرار دهد.
سؤال 64 ـمنزلى اجاره كرده ام كه چاه آشپزخانه آن با چاه توالت يكى است و معمولاً وقتشستن ظرفها مقدارى مواد غذايى در چاه مى رود، با اين وضع تكليف اين جانبچيست؟
جواب:متعارف آن است كه خورده هاى ته ظرف قابل خوردننيست و به آنها غذا صدق نمى كند، لذا اشكال ندارد، بلى چنانچه به باقى مانده تهظرف، صدق غذا كند، احتياط آن است كه آنها را جدا كنيد و به چاه نريزيد يا چاه راجدا كنيد.
سؤال 65 ـآيا شربت و دوغ نجس قابلتطهيرند؟
جواب:خير، به صورت موجود قابل تطهيرنيست.
سؤال 66 ـمقدارى برنج در آب خيس كردم و بلافاصله ديدم فضله موش روى آب است، آن راگرفتم، برنج و ظرف آن چگونه تطهير مى شود؟
جواب:در فرض سؤالكه آب نجس به باطن برنجها نرفته است، فوراً آب لوله را به ظرف برنج وصل كنيد، ظرف وبرنجها پاك مى شوند، ولى بنابر احتياط بايد در حال اتصال آبِ لوله، برنجها و آب ظرفرا طورى حركت دهيد كه آب شير با آنها مخلوط شود.
سؤال 67ـمقدارى گوشت با آب نجس پخته شده، آيا قابل تطهير است؟
جواب:بلى، اگر گوشت را در آب كر يا جارى بگذارند و به مقدارى كه آب نجس درآن نفوذ كرده است آب پاك كه اطلاق آن محفوظ بماند، در آن نفوذ كند و غساله آن راخارج كنند پاك مى شود.
سؤال 68 ـچنانچه دربوپنجره و ديوارمنزل را با رنگ مايع نجس، رنگ كرده باشند آيا قابل تطهيراست؟
جواب:بلى، پس از خشك شدن، ظاهر آن قابل تطهيراست.
سؤال 69 ـاگر خونى از لاى دندان بيرون آيد ودر آب دهان از بين برود، آيا آب كشيدن داخل دهان لازم است؟
جواب:لازم نيست.
سؤال 70 ـدر هنگام مسواككردن از لثه ها خون خارج مى شود، آيامسواكى كه در داخل دهان با خون لثه ملاقاتمى كند ولى بعد از بيرون آوردن خونى نيست; نجس مى باشد؟ و همين طور آبى كه مضمضهمى كنند در حالى كه دهان خونى است، ولى در آن آب خون نيست، آيا نجسمى باشد؟
جواب:آب و مسواك كه در داخل دهان با خون ملاقاتمى كند، اگر بعد از خارج شدن از دهان به خون آلوده نباشد، نجس نشده وتطهير لازمندارد.
سؤال 71 ـگاهىدندان مصنوعى يا غذا يا آب آشاميدنى در دهان با خونى كه از لثه خارج شده ملاقاتمى كند، آيا نجس مى شود و فرو دادن غذا و آب چه صورت دارد؟
جواب:بطور كلى خونى كه از لاى دندان خارج مى شود، موجب نجس شدن دهان و آنچهدر دهان است نمى شود، بنابراين غذا و آب و دندان مصنوعى نجس نمى شوند و فرو دادن آبو غذا مانعى ندارد و نيز تطهير دندان مصنوعى لازم نيست.
سؤال 72 ـاگر به هنگام پركردن دندان يا كشيدن آن، دهان انسان خونىشود، وظيفه چيست؟
جواب:به مجرد زوال عين خون، دهان پاكمى شود و تطهير لازم نيست.
سؤال 73 ـآيا بعد ازخوردن يا آشاميدن چيز نجس (مانند خون) يا متنجس (مثل غذايى كه نجس شده) آب كشيدندهان واجب است؟
جواب:دهان به مجرد بلعيدن چيز نجس پاكمى گردد و آب كشيدن آن واجب نيست.
س 74 ـجنازه اى را به جهت عذرى، بدل از غسل، تيمم داده اند، آيا چيز تر به آن برسدنجس مى شود؟
جواب:پاك شدن ميّت با تيمّم بدل از غسل، مشكلاست، لذا اگر چيزى با رطوبت مُسريه باآن تماس پيدا كند، احتياطاً آببكشند.
سؤال 75 ـآيا نجاست مرده كافر، با غسلميت، برطرف مى شود يا قابل تطهير نيست؟
جواب:نجاست جنازهغيرمسلم، با استحاله، از قبيل خاك شدن يا سوزاندن به طورى كه خاكستر شود پاكمى شود.
سؤال 76 ـآيايهوديها و مسيحيان و زرتشتيانى كه فعلاً هستند اهل كتاب و پاكمى باشند؟
جواب:بلى كسانى كه معتقد به يگانگى خداوند متعالو معتقد به نبوت حضرت موسى(عليه السلام) و حضرت مسيح(عليه السلام) و زرتشت باشند وتورات و انجيل و اوستا را كتاب خود بدانند اهل كتاب محسوب مى شوند و پاكهستند.
سؤال 77 ـدر فرض بالا چنانچه يقين بهمعتقدات آنها به نحو مذكور نداشته باشيم و همين قدر مى دانيم كه آنان به عنوان اهلكتاب معروف و شناخته شده اند، وظيفه چيست؟
جواب:در اين فرضنيز محكوم به طهارت هستند مگر اينكه يقين به خلاف حاصل شود.
سؤال 78 ـشخصى نزد شخص يهودى، دندان مصنوعى گذاشته است آيا پاك است؟ ونماز با آن چه حكمى دارد؟
جواب:اهل كتاب اگر مشرك نباشندپاك هستند و اگر دندان را شخص مشرك و كافر بسازد ظاهر آن پاك مى شود و نماز با آناشكال ندارد.
سؤال 79 ـدر رساله توضيح المسائلمسأله 114 مى فرماييد: يهود و نصارا اهل كتاب هستند و نجس نيستند، از طرف ديگرمى فرماييد: كسى كه به دوازده امام دشنام دهد يا دشمنى داشته باشد نجس است، با توجهبه اينكه اينها دشمن اسلامند حكم چيست؟
جواب:تفصيل بحثمربوط به كتب فقهى است و بطور كلى اهل كتاب اگر مشرك نباشند پاك هستند و از طرفديگر هر كس كه نسبت به ائمه اطهار(عليهم السلام) دشمنى داشته باشد و نعوذبالله نسبتبه آنها توهين كند نجس مى باشد. و بسيارى از اهل كتاب نسبت به ائمه اطهار(عليهمالسلام) ساكت هستند و حب و بغضى نسبت به ائمهاطهار(عليهم السلام) ندارند، بلى اگر اهل كتاب هم به ائمه اطهار(عليهم السلام) توهين كنند آنها نيز نجس مى باشند.
سؤال 80 ـدستدادن مرد با مرد غيرمسلمان چه صورت دارد؟
جواب:مانعى ندارداما اگر مشرك باشند و دست تر باشد، دست نجس مى شود.
سؤال 81 ـمقدارى انگور در مقابل آفتاب گذاشته اند تا خشك شده مويز شود، اكنوندانه هاى آن بادكرده نه مويز به آن گفته مى شود و نه انگور، آيا خوردن آن جايزاست؟
جواب:اگر شك داريد كه جوش آمده، خوردن آن بى اشكالاست.
سؤال 82 ـكشمش و خرما را اگر در آببجوشانند، يا آنها را سرخ كنند، آيا نجس مى شوند؟ و خوردن آنها چه حكمىدارد؟
جواب:نجس نمى شوند و خوردن آنها اشكالندارد.
سؤال 83 ـتا چه زمان مى شود انگور روىانگور يا خرما روى خرما يا امثال اينها جهت سركه شدن بريزند؟
جواب:هر وقت بريزند و سركه شود اشكال ندارد و قبل و بعد از سركه شدن فرقىندارد.
سؤال 84 ـاگر براى درست كردن سركه هر روزيك من انگور در ظرف بريزند، به طورى كه هر دفعه انگور روز قبل به جوش آمده باشد،اين سركه چه حكمى دارد؟
جواب:اشكالىندارد.
سؤال 85 ـمقدارى انگور جهت سركه شدن درظرف ريخته ايم به اندازه اى كه پرشده آيا مى توانيم انگورى كه براى سركه شدن در ظرفمذكور ريخته شده و جوش آمده و در حال جوش و كف مى باشد،در ظرف بزرگترى بريزيم و در قسمت خالى ظرف دوم مجدداً انگور بريزيم تا پرشود؟
جواب:تبديل ظرف انگور جوش آمده به ظرف بزرگتر و ريختنانگور در آن، تا پرشود مانع ندارد و بعد از سركه شدن تماماً پاك و حلالاست.
سؤال 86 ـشخصى مقدارى كشمش جهت سركه ريخته،و در ضمن چند دانه نخود هم داخل آن كرده، پس از ترش شدن آيا پاكاست؟
جواب:چنانچه نخود را براى علاج ريخته باشد پاكاست.
سؤال 87 ـالكل صنعتى و الكل طبى، شامل مادهاصلى سكرآور شراب يعنى الكل مى باشد، و اگر كسى اينها را بخورد حالت مستى پيدامى كند، در فرض سؤال كه الكل، مايع مى باشد آيا نجس است؟
جواب:اوّلاً از قرار معلوم الكل مُسكر بالفعل نيست و بدون امتزاج با آب و تنزل درجهغلظت آن مُسكر نمى شود، لذا اين گونه مسكريت سبب حكم به نجاست آن نمى شود و مى توانگفت ادله مربوطه به خمر ومسكر اختصاص دارد به مُسكراتى كه بطور طبيعى و متعارف قابلشرب و موجب سكر مى شود و از الكل كه از مستحدثات است انصراف دارد و شامل آننمى شود.
ثانياً بطورى كه افراد مطلع كه مصرف كنندگان خمر و الكل را ديده اندمى گويند، سكر حاصل از خمر، سكر به خصوصى است و هرگز آن نوع سكر با مصرف الكل حاصلنمى شود، بلكه مصرف آن، تنها موجب نوعى اغماء و مسموميت و تخدير مى شود، بنابراينبين آنها اختلاف ماهوى و ذاتى وجود دارد اگر چه از لحاظ شيميايى عنصر مشتركى داشتهباشند، لذا الكل محكوم به طهارت است و بر فرض شك هم، اصالة الطهارة جارىاست.
سؤال 88 ـاگرپيه را از كشورهاى غيراسلامى وارد كنند، و با آن صابون بسازند، چه حكمىدارد؟
جواب:محكوم به طهارت است و محتمل است كه كشورغيراسلامى از كشور اسلامى وارد و پس از آن صادر كرده باشد و در هر صورت مصرف آناشكال ندارد، بلى اگر بدانند از حيوانى است كه ذبح اسلامى نشده يا بدانند پيه خوكيا ساير حيوانات حرام گوشت است، نجس است.
سؤال 89 ـآيا دارويى كه از مواد نجس تهيه مى شود نجس است؟ ملاقى آنچطور؟
جواب:اگر نان تمامنانواييهايى كه شما علم به نجس بودن بعضى از آنها داريد مورد ابتلاى شما باشد، يعنىممكن است از نان يكايك آنها، ولو به تناوب، مصرف كنيد، در اين صورت بايد از همهآنها اجتناب كنيد، اما اگر يكايك آنها مورد ابتلاى شما نيست و عادتاً ممكن نيست ازنان همه آنها استفاده كنيد، در اين صورت اجتناب لازم نيست.
سؤال 91 ـخون كمى در لباس اينجانب وجود دارد و نمى دانم چه خونى است،آيا محكوم به نجاست است؟
جواب:با فرض اينكه نمى دانيد چهخونى است و احتمال مى دهيد خون حيوانى باشد كه خون جهنده ندارد، يا مثلاً خون پشه وامثال آن باشد، محكوم به طهارت است.
سؤال 92 ـگاهى رطوباتى از محل غائط خارج مى شود، آيا پاك است؟
جواب:پاك است مگر اينكه همراه با ذرّات نجاست باشد.
سؤال 93 ـتطهيرمخرج بول چگونه است؟
جواب:شلنگ كه به آب لوله كشى متصل است،يك مرتبه شستن كفايت مى كند ولى با آب قليل بايد دومرتبه شسته شود، بلى اگر مجراىبول آلوده به بول نباشد، با آب قليل هم يك مرتبه پاك مى شود ولى بهتر است دومرتبهبشويند.
سؤال 94 ـشخصى در حال تخلّى، رو به قبلهيا پشت به قبله نشسته است، آيا واجب است به او تذكر دهيم؟
جواب:چنانچه عالم به حكم وموضوع است (يعنى مى داند كه اين عمل حرام است وقبله را هم مى داند) در اين فرض، از باب امر به معروف و نهى از منكر، واجب است بهاو تذكر دهيد و اگر جاهل به حكم است (يعنى نمى داند كه تخلى، رو به قبله و پشت بهقبله حرام است) در اين فرض، از باب وجوب ارشاد جاهل، واجب است مسأله را به او تذكردهيد، و اگر جاهل به موضوع است (يعنى مسأله رامى داند ولى نمى داند كه سمت قبلهنشسته) در اين صورت تذكر واجب نيست.
سؤال 95 ـتوالت ساختمان حدود 7 الى 10 درجه از قبله انحراف دارد، آيا اين مقدار تمايلو انحراف اشكال دارد؟
جواب:بطور كلى چنانچه انحراف و تمايلبه مقدارى باشد كه در حال تخلى عرفاً رو به قبله يا پشت به قبله صدق نكند، اشكالندارد.
سؤال 96 ـشخصى با دست نجس مرطوبى با كسىمصاحفه مى كند، آيا لازم است به او اطلاع دهد؟
جواب:بلى،اگر بهوسيله دستِ نجس، دست او رانجس كرده و اوبا آن دست غذا مى خورد، يابدون تطهيربراى نماز وضومى گيرد، لازم است به اواطلاع دهد.
سؤال 97 ـاگرانسان اشياء ديگران را نجس كند، آيا بايد به آنها بگويد؟
جواب:اگر آن چيز را، صاحبش در كارى كه شرط آن طهارت واقعى است استعمال مى كند، مثلخوردن وآشاميدن و آب وضو و غسل، واجب است نجس بودن آن را به صاحبش بگويد، اما اگرشرط استعمال آن طهارت واقعى نيست، مثل نجس بودن لباس يا فرش، لازم نيست بگويد، اگرچه بداند صاحبش در آن يا روى آن نماز مى خواند.
سؤال 98 ـچيزى است كه احتمال نجس بودن آن را مى دهم و شايد با تجسّس و سؤال، نجس بودنآن معلوم شود، آيا تجسّس و سؤال لازم است؟
جواب:اگر حالتِسابق آن را از جهت پاكى و نجسى نمى دانيد و طهارت يا نجاست آن مشكوك است، تجسّسوسؤال لازم نيست و محكوم به طهارت است.
[1]غساله آبى است كه معمولاً در وقت شستن و بعد از آن از چيزى كهشسته مى شود خودبخود يا به وسيله فشار خارج مى شود.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار