سؤال 82 :چرا كسانى كه ازدين اسلام خارجند نجس مى باشند، با اينكه مى بينيم نظافت آنها خيلى خوباست؟
جواب: نظر اينجانب اينست كه اهل كتاب در صورتى كه مشركنباشند پاكند و نجاست ذاتى ندارند ولى اگر مشرك باشند نجسند. ولى قول به نجاستحكمتهايى دارد; از قبيل اينكه مسلمانان با آنان آميزش و معاشرت نكنند و تحت تأثيراخلاق و رفتار آنان قرار نگيرند. آنان هم در برابر مسلمانان احساس ذلت و حقارت كنندو متوجه شوند كه پليد و نجس مى باشند و مصالحى غير از اينها كه در دستورات اسلاممحقق و مسلم است.
سؤال 83 :آيا مى توان از طعاماهل كتاب مانند يهود و نصارى استفاده كرد؟
جواب: به نظر اينجانباهل كتاب در صورتى كه مشرك نباشند نجاست ذاتى ندارند بنابراين طعام آنها نجس نيستمگر اينكه از گوشت نجس تهيه كرده باشند يا معلوم باشد كه به واسطه شراب و امثال آننجس شده است. ولى در نظر كسانى كه اهل كتاب را نجس مى دانند در صورت علم به تماسآنها با غذا، غذاى آنها نجس است.
سؤال 84 :آيازرتشتيها اهل كتاب آسمانى هستند؟
جواب: ظاهر اين است كه اهل كتابمى باشند.
سؤال 85 :در استفتايى كه به شما نسبتداده اند آمده است كه يهود و نصارى و مجوس اگر مشرك نباشند طاهرند معناى مشرك بودنچيست؟ آيا اعتقاد به دو خدا (مجوس) و سه خدا (نصارى) كه اكنون معمول است شركاست؟
جواب: اگر به عنوان خدايى و الوهيت باشد شركاست.
سؤال 86 :از كجا تشخيص داده مى شود كداميكاز يهود و نصارى پاك و كداميك نجس مى باشند؟
جواب: در صورتى كهمشرك نباشند و يا شك در شرك آنها داشته باشيد پاك مى باشند.
سؤال 87 :اينجانب مقلد حضرت امام بوده ام و با اجازه حضرتعالى بهتقليد آن مرحوم باقى مانده ام; اكنون شنيده ام شما اهل كتاب را پاك مى دانيد; آيامى توانم در اين مسأله از شما تقليد كنم چون با اهل كتاب زياد سر و كاردارم!؟
جواب: اگر اعلميت امام براى شما محرز نباشد، مانعىندارد.
سؤال 88 :آيا علىّ اللّهى ها كه طريقخاصى براى خود دارند پاكند؟ و ازدواج با آنان چه حكمى دارد؟ و نيز معاشرت و هم غذاشدن با آنها چگونه است؟
جواب: اگر حضرت امير (عليه السلام) راالعياذ بالله خدا بدانند يا منكر معاد و يا يكى از ضروريات دين مثل نماز و روزهباشند كافر و نجس هستند و ازدواج با آنان جايز نيست و معاشرت و هم غذا شدن با آنانصحيح نمى باشد چون به هر چيزى دست تر بزنند نجس مى شود ولى اگر چنين عقيده اىندارند و منكر معاد و ضروريات دين نيستند مسلمان و پاك مى باشند و در جهات سؤال شدهبا ديگر مسلمانان فرقى ندارند.
سؤال 89 :شخصىدر حال ناراحتى و عصبانيت به خدا و پيغمبر (صلى الله عليه وآله) العياذ بالله ناسزاگفت ولى بعد پشيمان نشد; آيا اين دشنامو ناسزا موجب ارتداد و نجس شدن او شده است؟
جواب: اگر عصبانيت اوبه حدى بوده كه از خود بى خود شده در اين صورت مرتد نشده و نجس نيست; ولى اگرعصبانيت به اين حد نبوده مشكل است و بايد توبه كند.
سؤال 90 :آيا فرقه هايى از قبيل صوفيه و دراويش حتى شيخيه با وجودبدعتهايى كه در اعمال آنها مشاهده مى شود محكوم به طهارتند؟
جواب:محكوم به طهارت مى باشند ولى بهتر آن است كه كمتر با آنان معاشرتشود.
سؤال 91 :اگر دست تر به درب يا ديوار يااشياء متعلق به مسيحيان، يهوديان يا هندوها بخورد، آيا نجس مى شود؟
جواب: با عدم علم به نجاست، پاك است.
سؤال 92 :تكليف آموزگاران با دانش آموزان بهايى چيست، آيا جايز است قرآن را دراختيار آنان قرار دهند؟
جواب: بايد با آنها معامله نجاست كرد وقرار دادن قرآن در اختيار آنان جايز نيست.
سؤال 93 :شخصى است كه عمداً نماز نمى خواند و تارك الصلاة است ولى منكر نماز نيست،آيا كافر و نجس است؟
جواب: چنين شخصى كه منكر نماز نيست فاسق ومعصيت كار است و محكوم به كفر و نجاست نمى باشد.
سؤال 94 :آيا با توهين و فحاشى به قرآن (العياذ بالله) مسلمان مرتد مى شود وتكليف كسانى كه مى بينند او مكرّر توهين مى كند چيست؟
جواب: اگرتوهين و فحاشى از روى عصبانيت باشد و عصبانيت به حدى بوده كه از خود بى خود شدهبايد توبه كند. اما اگر با قصد و اراده و ناشى از عداوت با پيامبر (صلى الله عليهوآله) يا ائمه (عليهم السلام) باشد محكوم به نجاست است و اگر به انكار رسالت برگشتكند علاوه بر نجس بودن محكوم به ارتداد هم هست. در هر حال وظيفه كسانى كه متوجه اينعمل او مى شوند نهى از منكر و اجتناب از اوست تا حاكم شرع تكليف او را معينكند.
سؤال 95 :آيا شش امامى مسلماناست؟
جواب: مسلمان است.
سؤال 96 :كسى كه به دادن خمس و زكات اعتقاد و اعتنايى ندارد و گاهى تمسخر هم مى كندآيا تمام اعمال و عباداتش باطل و زندگيش نجس مى باشد؟
جواب: تصرفدر اموال او جايز نيست ولى عباداتى كه ارتباط با اين مسأله ندارد صحيحاست.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار