طلاق محاكم قضائى - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

طلاق محاكم قضائى

سؤال  695 - مردى معتاد و داراى مرض روانى بود و بيكار نيز مى‏باشد براى سومين بار هم به زندان افتاده است، ولى مرد منكِر است، البته اعتياد و مريضى ايشان نزد دكترهاى متعدّد و دكتر و پزشك قانونى به اثبات رسيده و همسرش تقريباً چهارده سال با مشكلات گوناگون با او زندگى كرده و دو فرزند او را بزرگ نموده، با توجّه به شروطى كه در عقدنامه‏ ها نيز به آنها اشاره شده، آيا شرعاً حقِّ طلاق را دارد يا خير؟

جواب: در صورتيكه زندگى براى او حرجى باشد مى‏تواند به حاكم شرع مراجعه نمايد تا او را طلاق دهد و اگر در عقد نكاح شرط كرده باشد كه در صورت اعتياد زوج و يا... زن از طرف مرد وكيل بلا عزل در طلاق است مى‏تواند در صورت اعتياد خود را طلاق دهد البتّه بايد به محاكم شرعى مراجعه نمايد.

سؤال  696 - شخصى يكبار و يا سه بار با ذكر «واللَّه» نزد همسرس قسم مى‏خورد كه اگر بدون اجازه براى رفتن به جائى از منزل خارج شود طلاقش مى‏دهد، با عنايت به اينكه زن با اجازه رفتن به منزل پدرش پس از مراجعه از آنجا، بدون اجازه به منزل خواهر خود مى‏رود، حال اگر شخص قسم خورده صيغه طلاق را جارى نكند (اصالتاً يا وكالتاً) آيا كفاره بر ذمّه وى قرار مى‏گيرد؟

جواب: اين قسم باطل است و به آن ترتيب اثر داده نميشود.

سؤال  697 - زن بعلت شير دادن بچه عادت نميشود با توجه به اينكه زمان طلاق زنان بعد از طُهر غير مواقعه مى‏باشد، اكنون كه زن در اين وضعيت مى‏باشد چه زمانى مى‏توان صيغه طلاق را جارى نمود؟

جواب: بعد از آخرين نزديكى در صورتى كه سه ماه تمام عادت نشود مى‏توان بعد از آن زن را طلاق داد.

سؤال  698 - اينجانب از تاريخ اول دى ماه 1376 كه شوهرم از منزل خارج گرديده و اقدام به تقديم دادخواست طلاق كرده ‏ا م تا كنون با نامبرده به هيچ وجه تماس نداشته‏ ام و فقط يكبار در دادگاه با نامبرده حضوراً برخورد داشته ‏ام، آيا از جهت شرعى به نامبرده حلال مى‏ باشم يا خير؟

جواب: به همان دادگاه كه در فوق مرقوم داشته‏ ايد مراجعه كنيد و تا طلاق از طرف شوهر صورت نگرفته است شما به او حلال مى‏باشيد.

سؤال  699 - زنى با بذل نيمى از مهريه از شوهر خود طلاق خلعى گرفته است و يك روز به انقضاء ايام عدّه باقى مانده به ما بذل خود رجوع مى ‏نمايد ولى شوهر كه از اين رجوع بى اطلاع است از طلاق خود رجوع نمى‏كند. آيا اين طلاق از نظر شرعى صحيح مى‏باشد يا خير؟ و آيا زن مى‏تواند صاحب مابذل در فرض مذكور گردد؟

جواب: در فرض مذكور طلاق محقّق شده است و زوجه صاحب آنچه كه بذل كرده نمى‏ باشد بلكه (ما بذل) متعلّق به زوج مى‏باشد.

سؤال  700 - در مواردى كه حاكم شرع زوج را ملزم به طلاق دادن زوجه ‏اش مى‏كند و در صورت امتناع، حاكم شرع خود زن را مطلقه مى ‏كند در موارد زير چه نوع طلاقى است و مهريه و حق نفقه ثابت است؟

جواب: چنين طلاقى بائن است و حق مهر گرفتن خود را دارد ولى در صورتى كه حامله نباشد حق نفقه ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس