فضیلت روزه در رساله آیات عظام: امام خامنه ای و نوری همدانی - روزه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > روزه:

فضیلت روزه در رساله آیات عظام: امام خامنه ای و نوری همدانی

فضیلت روزه
آیةالله العظمی امام خامنه ای: روزه از مهمترین برنامه های خودسازی در ادیان آسمانی است و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
از دستاوردهای آن، پیدایش حالت معنوی و صفای باطن، چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی، بیداری حسّ همدردی با محرومان، تقویت اراده و خویشتن داری در برابر خواسته های نفس و یادآوری عطش و گرسنگی قیامت است. نقش روزه در سلامتی و تنظیم سوخت و ساز دستگاههای بدن نیز ثابت شده است.
حدیث نبوی: «صوموا تصِحّوا» به همین تاثیر اشاره دارد و علاوه بر این موارد، خداوند اجر عظیمی به روزه داران خواهد داد.
از طرف دیگر، تأثیر روزه بر کاهش فشار غریزه جنسی، همچنین ورزیدگی و تمرین برای تحمل شرایط دشوار و محدودیت های غذایی و تربیت انسان های با اراده، خود ساخته، مقاوم و قانع، از برکات دیگر این عبادت به شمار می رود که در ماه مبارک رمضان انجام می گیرد.
اولیای الهی، افزون بر روزه ی واجب در ماه رمضان، روزه های مستحب بسیاری می گرفتند و آن را موجب تقرّب به پروردگار می دانستند.
آیةالله العظمی نوری همدانی: يکي از عبادات مهم اسلامي ، بلکه کلية اديان الهي روزه است و در فضيلت و اهميت و فلسفة آن ، احاديث بسياري از اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم ) صادر گرديده است .حضرت صادق (عليه السلام) فرمود که حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) به اصحاب خود فرمودند : «آيا به شما خبر بدهم از اعمالي که هرگاه به انجام قيام کنيد شيطان به اندازة فاصله مشرق از مغرب از شما دور مي شود  ؟ »اصحاب در پاسخ گفتند : بفرماييد .
حضرتش فرمودند : روزه گرفتن شيطان را رو سياه و نااميد مي کند و دادن صدقه در راه خدا ، پشت او را ميشکند و دوست داشتن مسلمانان يکديگر را در راه خدا و کمک کردن به يکديگر در راه انجام کارهاي نيک ، ترفندها و  نقشه هاي  او  را ريشه کن مي سازد و توبه کردن  گردنش  را قطع مي کند و براي هر نعمتي که خداوند به انسان عنايت فرموده است زکاتي هست و زکات بدنها (ي سالم) روزه گرفتن است » و نيز حضرت صادق (عليه السلام ) فرمودند : « هرکس در روزهائي که هوا گرم است روزه بگيرد  و  تشنه  شود  ،  خداوند به تعداد زيادي از فرشتگان امر مي کند که به او بشارت به پاداش الهي  بدهند  و  هنگامي  که  او به اميد پاداش و ثواب ، اين تشنگي را تا وقت افطار تحمّل ميکند خداوند اورا مورد لطف و عنايت خويش قرار داده به او مي گويد : به خوشبويي وپاکيزگي نايل گرديدي،از آن پس به فرشتگان مي فرمايد : شما گواه باشيد که من گناهان او را بخشيدم . » حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم )فرمودند : « خواب روزه دار عبادت و نقس کشيدن او ثواب تسبيح دارد.» و نيز حضرتش فرمود : « براي روزه دار دو خشنودي وجود دارد :
۱-خشنودي در موقع افطار  .(مسرت احساس عمل به وظيفة اسلامي)
۲-خشنودي در روز قيامت . (موقع گرفتن پاداش خداوندي )»
حضرت موسي بن جعفر (عليه السلام ) فرمودند :« دعاي روزه دار در موقع افطار در درگاه حضرت حق مستجاب مي شود .»
حضرت رضا (عليه السلام ) فرمودند :« فلسفة روزه داشتن اين است که انسان گرسنگي و تشنگي  را  لمس کند و حالت خضوع و خشوع در او پديد بيايد و به ضعف خود  پي  ببرد و غرور  وي در هم  شکسته شود و  براي  تحصيل  صبر  ،  تمرين  و  ممارست  کند و متذکر سختيهاي روز قيامت گردد و ناراحتي فقرا را که در مضيقة اقتصادي مي باشند درک نمايد و به فکر کمک و مساعدت نسبت به آنها بيفتد .»
علي بن عبدالعزيز که يکي از محدثان است مي گويد حضرت صادق (عليه السلام)به من فرمودند :«به توخبر بدهم که اصل اسلام وفرع آن واوج عظمت وقله شکوه آن چيست ؟» عرض کردم : بفرماييد .
فرمودند : اصل  اسلام نماز و فرع آن زکات است و اوج عظمت و قلة شکوه اسلام ، جهاد در راه خدا است .سپس فرمودند :« به تو بگويم که درهاي خير از کدام راه به روي انسان گشوده مي شود ؟ روزه گرفتن ، سپر آتش جهنم است.»
حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) فرمود :« خداوند فرموده است : روزه براي من است و پاداش آن را من خودم مي دهم .»
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس