مسائل متفرقه طلاق - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

مسائل متفرقه طلاق

سؤال 750 - مادر شخصى يا پدرش به او بگويد كه زنت را طلاق بده آيا بايد اطاعت امر ايشان نمود يا خير.

جواب:  در صورتى كه مخالفت امر آنها موجب اذيت و به حد عقوق نرسد طلاق دادن لازم نيست.

سؤال  751 - اگر زن ادعا كند من مطلقه مىباشم قولش بدون بينه قبول مىشود يا نه.

جواب:  بلى بدون بينه قبول مىشود.

سؤال  752 - زيد شيعه است و دختر نا بالغه خودش را در عقد عمرو كه سنى است در آورده و صيغه عقد را هم به طريق مذهب شيعه اجراء نموده‌اند و بعدا عمرو عيال نا بالغه خود را مطابق مذهب اهل تسنن طلاق داده آيا اين طلاق صحيح است و دختر مىتواند با شخص ديگر ازدواج نمايد يا نه.

جواب:  در فرض سؤال طلاقى كه داده كافى است و دختر مىتواند با ديگرى ازدواج نمايد.

سؤال  753 - مردى زنى را با مهريه معينى عقد كرد بعدا زن مهريه خود را به شوهرش بخشيده و در دفتر خانه رسمى هم رسيد داد بعد از مدتى مرد به زنش گفت بجاى اين كه تو مهريه‌ات را به من بخشيدى منهم اگر روزى تو را طلاق دادم قول مىدهم كه يكصد هزار تومان به تو بدهم زن به شوهرش گفت پس يكصد هزار تومان سفته بدون تاريخ امضا كن وبمن بده كه اگر مرا طلاق دادى يا از دنيا رفتى من از مبلغ سفته استفاده كنم مرد هم قبول كرد بعدا به واسطه محذوراتى مرد زنش را طلاق داد آيا شرعا مرد مبلغ بالا را به زن مديون مىباشد يا در صورت تمكن اخلاقا عمل بقول لازم است و آيا جائز است زن به زور بوسيله سفته وجه مزبور را از مرد بگيرد.

جواب:  در فرض سؤال اگر مجرد مقاوله بوده شرعا جائز و حلال نيست بدون رضايت شوهر چيزى از او بگيرد و در نزاع موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال  754 - مىگويند براى كسى كه اولاد دار نمىشود زن را طلاق بدهند و بعدا عقد كنند آيا بايد شرائط طلاق را كلا داشته باشد يا خير؟

جواب:  اين عمل سفيهانه است با فرض اين كه بارى تعالى بخواهد به شما فرزند عطا فرمايد عاجز نيست بدون طلاق به شما فرزند عطا فرمايد و آنچه مىگويند بى اساس است.

سؤال  755 - هر گاه زوج شك كند در اين كه زوجه خود را طلاق داده يا نه و يا اصل طلاق را بداند و شك در عدد آن نمايد وظيفه چيست.

جواب:  در مورد شك در اصل طلاق حكم مىشود به بقاء علاقه زوجيت و در مورد عدد بنا مىگذارد بر كمتر.

سؤال  756 - اگر زوج با زوجه خود بر خلاف امساك به معروف رفتار نمايد و حاضر به طلاق هم نشود آيا در صورت درخواست زوجه از دادگاه كه او را طلاق بدهد دادگاه مىتواند زوج را محكوم به تطليق زوجه‌اش بنمايد و در صورت امتناع خود طلاق بدهد يا نه؟

جواب:  در صورتى كه با رسيدگى كامل احراز شود كه با رعايت حقوق زوج از طرف زوجه و عدم نشوز او با تمكين از مرد، زوج امساك به معروف ندارد حاكم شرع او را ملزم به يكى از دو امر از امساك به معروف يا تسريح به احسان مىنمايد و در صورت امتناع، زوجه را به تقاضاى خودش مطلقه مى نمايد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس