وكالت در طلاق - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

وكالت در طلاق

سؤال  735 - زن در ضمن عقد نكاح شرط نموده كه در صورت نرسيدن مخارج در مدت هشت ماه و غائب بودن زوج زن وكيل است در مدت پنج سال در طلاق خود و پس از عقد، مورد وكالت محقق شده بعد از مدتى زن و شوهر تشاجر نموده‌اند و شوهر زن را زده بطورى كه ديه وارد آورده و زن هم پس از هشت ماه وكيل گرفته و در حضور عدلين صيغه طلاق را جارى نموده آيا طلاق صحيح است يا خير و آيا زن مىتواند مهريه و حقوق ديگر را از قبيل خرج مدت عده و ديه نقائص اعضاء و مخارج هشت ماه كه قبل از طلاق بوى نرسيده مطالبه كند يا نه.

جواب:  در فرض مذكور در صورتى كه امتناع از نفقه و غيبت او هر يك شرط مستقل بوده و زوج از دادن نفقه در مدت هشت ماه امتناع كرده و زن بر حسب وكالت خود را مطلقه نموده طلاق صحيح است و مهريه‌اش را اگر دريافت نداشته و مخارج هشت ماه و ديه جراحات وارده و نفقه مدت عده را اگر رجعيه بوده زن طلبكار است.

سؤال  736 - چه مىفرمائيد در اين مسأله كه زوج در ضمن عقد زوجه خود را وكالت داده كه در صورتى كه مفقود شود و تا شش ماه از مسافرتش بگذرد و برنگردد و يا نفقه و كسوه او را ندهد خود را طلاق بدهد و يا وكيل نمايد كسى را كه او را طلاق بدهد آيا اين وكالت صحيح است و زوجه مىتواند خود را مطلقه نمايد يا خير.

جواب:  در فرض سؤال اگر بعد از توكيل زوجه را عزل نكرده باشد وكالت و طلاق صحيح است.

سؤال  737 - زن مىتواند در ضمن عقد شرط كند كه طلاق بدست پدر و مادر و برادر او باشد يا نه.

جواب:  اين نحو شرط باطل است چون طلاق بدست مرد است ولى مىتواند شرط كند كه پدر و مادر و برادرش از طرف زوج وكالت در طلاق داشته باشند.

سؤال  738 - زنى كه وكيل و وكيل در توكيل در طلاق است اگر خود را مطلقه سازد مهرش از بين مىرود يا نه.

جواب:  اگر زن وكيل در طلاق يا در توكيل، در طلاق خلع باشد هر مقدارى از مهر را در قبال طلاق بخشيده حق ندارد از زوج مطالبه كند و اگر مهر را نبخشيده و طلاق رجعى باشد مىتواند تمام مهريه را مطالبه كند مگر آن كه زن غير مدخول بها باشد كه در اين صورت مهر نصف مىشود.

سؤال  739 - هر گاه زوج زوجه خود را وكيل در طلاق نمايد و زوجه بر حسب وكالت خود را مطلقه كند طلاق كه واقع مىشود چه نوع طلاقى است.

جواب:  وكالت در طلاق ظاهر در طلاق رجعى است.

سؤال  740 - زوجين شرط كرده‌اند اگر چنانچه زوج محكوم به زندان شد و اين محكوميت مغاير با حيثيت زوجه باشد از طرف زوج وكيل و وكيل در توكيل غير است كه خود را مطلقه نمايد زوج در رابطه اعتياد به مواد مخدر دستگير و محكوم به دو سال زندان شده بعد از سه ماه با عفو آزاد شده الان زن مىتواند با دعاى اين كه محكوميت سال قبل مغاير با حيثيت او است خود را مطلقه نمايد يا خير؟

جواب:  قدر متيقن از صحت آن فعليت آن است با مضبوط بودن به حسب مدت بعد از حصول شرط و الا باطل است بنابر اين فعلا زن وكالت در طلاق ندارد و نمىتواند خود را مطلقه نمايد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس