طلاق خلع - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

طلاق خلع

سؤال  692 - زنى كه شوهر خود را نخواهد و طلاق خود را درخواست كند علاوه بر اين كه از مهريه بايد صرف نظر نمايد آيا شير بهاء و خسارت وارده بزوج را هم بايد بدهد يا خير و زن ثيبه بوده خواهشمند است نظر مباركتان را مرقوم فرمائيد.

جواب:  در فرض سؤال در طلاق خلع اگر زوجه مائل به طلاق باشد بايد با بذل مال، زوج را راضى به طلاق نمايد خواه مال بيشتر از مهر المسمى باشد يا كمتر.

سؤال  693 - شخصى صيغه طلاق خلع يا مبارات را عمدا يا از جهت اشتباه صيغه رجعى خوانده در اين صورت طلاق صحيح است يا نه.

جواب:  اگر وكالت در طلاق خلع يا مبارات داشته و طلاق رجعى داده طلاق صحيح نيست.

سؤال  694 - هر گاه مردى زنى را طلاق دهد به طلاق خلعى در عوض مهرى كه از او مىخواهد و بعد از آن معلوم شود كه آن زن مهر خود را به برادر خود و يا به كس ديگر صلح كرده الحال زوج مىگويد كه طلاق باطل است و من زن خود را مىخواهم و زن مىگويد كه من صلح نامه نوشته‌ام اما صيغه مصالحه نخوانده‌ام و زوج مىگويد كه تو دروغ مىگوئى صيغه خوانده شده اين طلاق صحيح است يا نه.

جواب:  اگر زن مالى را كه ملك غير است با علم به اين كه مال غير است بذل قرار دهد خلع باطل است و طلاق رجعى مىشود و تا عده تمام نشده زوج حق رجوع دارد و در صورت اختلاف زوج و زوجه مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال  695 - زنى در محضر علماء اهل تسنن در مقابل بذلى كه بزوج سواى مهريه‌اش كه بر ذمه زوج بوده نموده طلاق داده شده و مدت پنج ماه از اين طلاق گذشته حاليه مىتوان آن زن را شوهر داد يا نه و آيا صيغه طلاق دو مرتبه در محضر علماء اثنا عشريه جارى نمائيم يا همان صيغه‌اى كه علماء اهل تسنن جارى كرده‌اند كفايت مىكند و هم چنين اگر بخواهيم دوباره صيغه طلاق را در محضر علماء شيعه بخوانيم بايد زوج را حاضر كنيم يا به همان وكالت اولى كه در محضر علماء تسنن داده اكتفا مىشود.

جواب:  طلاقى كه در محضر علماء اهل سنت داده شده اگر واجد شرائط صحت باشد صحيح است و شرائط طلاق خلع در نظر علماء شيعه اين است كه زن در طهر غير مواقعه و كراهت از طرف زوجه باشد و به لفظ طلاق واقع شود و دو شاهد عادل استماع نمايند و چون در نظر آنها شاهد لازم نيست نمىتوان حمل بر صحت نمود و بايد طلاق را در محضر علماء شيعه واقع سازيد و از زوج ثانيا وكالت بگيريد و اكتفا به وكالت قبل نكنيد.

سؤال  696 - زنى تمام مهريه خود را از شوهرش گرفته ولى نفقه ايام عده را از شوهرش نگرفته و بخشيده در اين صورت آيا طلاق خلع است يا نه و نيز زنى مهريه خود را بذل نموده به شوهرش در عوض خلع آيا نفقه دارد يا نه.

جواب:  اگر طلاق مبنى بر بخشش نفقه ايام عده واقع نشده رجعى بوده و اگر در مقابل بذل نفقه ايام عده واقع شده ظاهرا آن طلاق خلعى واقع شده و صحيح است ولى چون زوجه نفقه ايام عده را قبل از استحقاق كه هنوز مالك نبوده بذل كرده بايد به مقدار آن به شوهر بدهد و در طلاق خلع زن نفقه طلبكار نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس