میزان سود برای فروش (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - خرید و فروش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خرید و فروش:

میزان سود برای فروش (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال بسمه تعالی. سلام علیکم. با تشکر فراوان از مدیر محترم سایت
کاسب یکی از پاساژها هستم و چون اجاره مغازه در آن پاساژ خیلی بالا است بعضی از اجناس را تا 2 برابر قیمت و برخی را با 70 تا 80 درصد قیمت بالاتر میفروشم. آیا این کار اشکال شرعی دارد؟
(این در حالی است که در صنف مورد نظر سود 22 تا 25 درصدی برای فروش جنس در نظر گرفته شده است).
البته لازم به ذکر است که بسیاری از کاسبان برای رهایی از جریمه تعزیرات حکومتی در فاکتور های خرید خود دستکاری می کنند.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛فروش اجناس به بیشتر از 25 درصد بی انصافی هست و قطعاً در معاملاتی که به مسلمانی اجحاف شود برکت وجود ندارد.
کلاً گران فروشی یکی از آفت های کسب روزی حلال است.
بسیاری از کسبه ممکن است دانسته یا ندانسته به گران فروشی مبتلا شوند.
درآمد حاصل از گران فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشنده ای که گران فروشی کرده، شرعا مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران فروشی، حرام است و از حق الناس به شمار می رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود.
در کتاب «کافى جلد 6 صفحه 153» از قول آقا امام صادق (علیه السلام) آمده است: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (وسالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.» یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس