انتخاب مرجع تقلید (مرجع تقلید سایر مراجع) - تقلید

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > تقلید:

انتخاب مرجع تقلید (مرجع تقلید سایر مراجع)

سوال بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لولیک الفرج و ایّد امام الخامنئی
محضر مبارک استاد عالیقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی ((دام ظله الشریف))
چند سوال داشتم که جواب هایش بسیار برایم مهم است لطفا راهنمایی فرمایید.
1- حضرتعالی سایت و یا کتابفروشی و یا شخصی و... را میشناسید که رساله مجتهدین قدیمی را داشته باشد؟ مانند رساله آیات عظام: بروجردی، خویی، میلانی و...
2- اینجانب برای پیدا کردن مرجع تقلیداز تعداد کثیری عالم عادل و روحانی سوال کردم که نام پنج نفر یعنی حضرات آیات عظام:خامنه ای، مکارم، سیستانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی بر تمامی مابقی غالب بود البته معرفی کنندگان آیت الله صافی گاپایگانی هم کم نبودند و تعداد بسیار معدودی نیز آیت الله علوی گرگانی را پیشنهاد فرمودند یک نفر خبره هم آیت الله گرامی را پیشنهاد کرد میخواستم بدانم برای الاعلم فالاعلم میتوانم غیر از افرادی که به من معرفی شده اند استفاده کنم؟ مثلا من بین مراجع معرفی شده مخیرم مرجعی را انتخاب میکنم و مرجعم احتیاط میکند و من بعد از او میتوانم به آیت الله سبحانی یا هاشمی شاهرودی رجوع کنم؟ آیا میتوانم آیات عظامی مانند: سبحانی، هاشمی شاهرودی،حسینی شاهرودی، علوی گرگانی، گرامی، دکتر هادوی، نوری همدانی، سید محمد زنجانی، روحانی، نکونام، فیاض، سعید حکیم، دکتر بطحائی گلپایگانی را انتخاب کنم؟ البته بدون اجازه از خبره؟
3- چرا جامعه مدرسین اقدام به بررسی مجدد لیست مراجع جایز التقلید نمیکند؟ چرا مراجع انقلابی و دانشمندی را مانند آیات عظام: علوی گرگانی، سبحانی، هاشمی شاهرودی و جوادی آملی و مظاهری را اضافه نمیکند؟ افرادی که اسم بردم مانند شش نفر معرفی شده توسط جامعه مدرسین جایزالتقلید و مساوی هستند؟
باتشکر. آجرکم الله. منتظر هستم
مرجع تقلید: سایر مراجع
 
جواب: سلام علیکم؛1- برای تهیه کتابها باید به مراکز فروش کتاب مراجعه کنید و حتماً موجود هست.
2- هرچند بحمدالله مجتهد زیاد داریم ولی مرجعی که از او باید تقلید کنیم لازم هست شرایط جامع الشرایط بودن را داشته باشد که از بین همه شرایط در احراز 2 شرط لازم هست تحقیق کرد. 1) اعلم بودن، 2) عادل بودن.
تحقیق برای احراز شرط عدالت نیز چندان مشکل نیست ولی برای احراز شرط اعلمیت تلاش و تحقیق بیشتری لازم هست.
از بین همه مجتهدین؛ باید به افراد طراز اول علمی رجوع کنید و از یکی از آنها باید تقلید کرد و البته لازم نیست که از همه عالمان خبره عادل تحقیق کرد بلکه همین که دو نفر یکی از مجتهدین را تأیید و تصدیق کند همان کافی هست.
3- هرگاه مجتهدی پس از تحقیق برای تقلید انتخاب شد در احتیاطهای آن مجتهد باید حتماً به اعلم پس از او مراجعه کنید و پیدا کردن اعلم پس از او نیز باید از همان شیوه که مجتهد برای تقلید استفاده میشد استفاده شود بنابراین باز هم نیاز به رجوع به خبره دارید.
4- با وجود حیات و سلامتی باقیمانده هفت نفر از مراجعی که جامعه مدرسین انتخاب کردند فعلاً نیاز به معرفی افراد جدید نیست ولی لزومی هم ندارد که حتماً از همین افراد تقلید شود بلکه اگر واقعاً 2 عالم عادل خبره کسی را برای تقلید مناسب دانست و تصدیق کرد برای تقلید کافی هست.
=====
البته همه مجتهدین محترمند ولی نباید در انتخاب مرجع تقلید دچار وسواس شوید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس