چيزى كه ملك جهت است زكات ندارد - فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره):

چيزى كه ملك جهت است زكات ندارد

سؤال 24 - در محلى، شركت زراعى تشكيل شده گندم و آرد در معرض فروش قرار مىدهند. خريدن اين گندم و آرد با آن كه زكات آن را نمىپردازند چه صورت دارد؟.

جواب: با علم به تعلق زكات به عين گندم مورد ابتلاء، معامله نسبت به مقدار زكات، فضولى است و خريدار، مالك آن مقدار و فروشنده هم مالك پول آن نمىشود و اگر فروشنده، زكات آن را ندهد واجب است خريدار با اذن حاكم شرع، زكات آن را بدهد لكن اگر دولت، شريك در سهام باشد سهم دولت، زكات ندارد.

سؤال 25 - غلات اربعه كه از ملك ثلث و يا وقفى بدست مىآيد زكات دارد يا نه؟.

جواب: اگر كسى ملك وقف يا ثلث را اجاره كرده و محصول غلات اربعه آن به تفصيلى كه در ساله‌هاى عمليه ذكر شده به حد نصاب برسد مستأجر بايد زكات آن را بدهد و اگر ملك وقف يا ثلث براى جهتى از جهات عامه باشد و براى همان جهت كه در وقف يا ثلث معين شده كشت كرده باشد زكات به آن تعلق نمىگيرد و اگر وقف خاص باشد مثل وقف بر اولاد، سهم هر يك به حد نصاب برسد زكات آن واجب است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس