فرار از ربا - فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله):

فرار از ربا

سؤال:  اگر كسى براى فرار از ربا مقدارى از خانه زيد را مى خرد و به او اجاره مى دهد تا مدت معينى و اين مقدار پول را در قبال اجاره از او مى گيرد و بعد از فرارسيدن مدت دوباره پولش را مى گيرد آيا اين صحيح است يا نه؟

جواب:  اگر خانه را با قصد جدى بفروشد و در ضمن شرط كند كه تا مدت معينى اختيار فسخ معامله را داشته باشد و در همان مدت تعيين شده معامله را فسخ كند و خانه خود را پس بگيرد صحيح است ولى اگر آن مدت بگذرد و معامله رافسخ نكند ديگر حقى به خانه ندارد و اجاره دادن آن خانه از طرف خريدار به فروشنده اشكال ندارد. والله العالم

سؤال:  صندوقى داراى 20 عضو، كه ماهانه مبلغى را به عنوان پس انداز در اختيار مسئول آن ميگذارند و طبق نوبت به همه اعضاء آن بدون هيچ شرطى وام قرض الحسنه داده ميشود، گاهى يكى از اعضاء يا غير اعضاء معامله اى ميكند مثلاً خانه يا زمين يا دستگاه يا مغازه و غيره ميخرد و صندوق با دادن مبلغى آن جنس را با آن شخص شريك ميشود و در همين مجلس آن جنس را به او گرانتر و به صورت اقساط ميفروشد آيا اين معامله جائز است يا نه؟ و اگر جائز نيست براى تصحيح معامله چه راه حل پيشنهاد ميفرمائيد؟

جواب:  در مورد سؤال، اگر صندوق يك پنجم جنس را از فروشنده ميخرد وبه آن شخص به قيمت گرانتر مى فروشد اشكال ندارد.

سؤال:  شخصى كه ميخواهد وام در مدت معينى بگيرد آيا ميتواند مبلغى به وام دهنده صلح كند و در ضمن آن مصالحه وام مزبور را شرط كند مثلاً بگويد پنجاه هزار تومان بتو صلح ميكنم بشرط آنكه دويست هزار تومان ده ماه بمن قرض بدهى و او هم اين صلح را قبول كند؟

جواب:  اشكال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس