قصد اقامت - فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله):

قصد اقامت

شکستن قصد اقامت

سؤال: کسي که در ماه رمضان قصد ده روز اقامت در محلي را دارد، اگر پس از دو روز که نمازهايش را کامل خوانده و روزه‌هايش را گرفته است، از اقامت منصرف شود و بخواهد مثلاً چهار روز ديگر برگردد، آيا در مابقي آن چند روز بايد نمازها را کامل بخواند و روزه‌ها را هم بگيرد يا فقط اتمام نمازها لازم است؟

جواب: بايد روزه بگيرد و نماز را تمام بخواند.

 

قصد اقامت نکردن در صورت علم بر ماندن بيش از ده روز

سؤال: آیا کسی که می‌داند ده روز یا بیشتر در شهری می‌ماند، می‌تواند قصد ده روز نکند و در ماه رمضان روزه نگیرد؟

جواب: نمی‌تواند؛ زیرا قصد جدی یک امر واقعی است و تظاهربردار نیست.

 

حکم روزه در صورت رسيدن قبل از ظهر به مقصد

سؤال: چنانچه کسی در ماه رمضان صبح از وطنش خارج شود و قبل از ظهر به جايی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، روزة آن روز را هم، در صورتی که در راه باطل نشده باشد، می‌تواند بگیرد؟

جواب: باید بگیرد.

 

مسافرت از جايي که قصد اقامت کرده است

سؤال: اگر کسی در محلّی قصد اقامت ده روز کند و در بین ده روز بخواهد از حد ترحض آن محل خارج شود، در این صورت، نماز و روزة او در آن زمانی که از آن محل خارج می‌شود و همچنین وقتی دوباره به محل قصد بر می‌گردد، چگونه است؟

جواب: اگر قبل از چهار فرسخ باشد، نماز او همه جا تمام و روزه را بايد بگيرد و اگر چهار فرسخ رفت، نماز او همه جا شکسته و نمي‌تواند روزه بگيرد.

 

محاسبه غلط روزهاي قصد اقامت

سؤال: مسافري در مشهد به حساب خود ده روز خواهد ماند و تمام نمازهايش را خوانده و روزه‌هايش را گرفته است، اما روزي که مي‌خواهد برگردد مي‌بيند مجموع روز‌هايي که مانده، نه روز بوده است و امکان ماندنش نيز نيست. تکليف نماز و روزه‌هايي که انجام داده، چيست؟

جواب: نمازها و رروزه‌ها قضا ندارد، بلکه تا آنجا هست، بايد تمام بخواند و روزه بگيرد.

 

خروج از حدّ ترخّص در جايي که قصد اقامت دارد

سؤال: کسی که در شهری قصد ده روز کرده است، اگر در وسط آن ده روز مجبور شود دو روز از حد ترحض آن شهر خارج شود، آیا روزۀ آن دو روز را می‌تواند بگیرد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

سفرهاي کوچک از جايي که قصد اقامت دارد

سؤال: اين جانب بنا به ضرورت براي تبليغ به يکي از روستاهاي دورافتاده رفته‌‌ام. در اطراف آن روستا، شهرها و روستاهاي کوچکي وجود دارد که فاصلۀ آن تا محلي که براي تبليغ رفته‌ام، کمتر از دو فرسخ است. آيا براي تبليغ و اقامۀ يک نوبت نماز يا گردش هفتگي، مي‌توانم به آنجا بروم و آيا در قصد اقامت ده روزه خللي ايجاد مي‌کند؟ (تبليغ شغل من نيست.)

جواب:به قصد اقامت ضرر نمی‌خورد و باید در آن روستا نماز را تمام بخوانید و در ماه مبارک، روزه بگیرید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس