سؤال 543 :اگر در روزه واجب يا مستحب سهواًمبطلى بجا آورده شود، روزه چه صورت دارد؟ و آيا فرقى بين روزه ماه رمضان و غير آنهست يا نه؟ و آيا فرقى در روزه اى كه وقتش موسّع است با غير آن وجود دارد؟
جواب: مفطر سهوى در هيچ روزه اى مبطل نيست و روزه صحيحاست.
سؤال 544 :آيا مسواك كردن در روز ماهرمضان، اشكال دارد؟
جواب: اشكال ندارد، ولى بايد پس از مسواك،كاملا آب دهان را جمع كرده بيرون بريزد كه آب مسواك فرو نرود.
جواب: اگر خلط وارد فضاى دهان نشود، فرو بردن آن موجب بطلاننيست.
سؤال 546 :شخصىدر ماه رمضان يك ربع به اذان صبح بيدار شده و جنب است و اين مدت براى خوردن سحرى وغسل كفايت نمى كند، وظيفه او چيست؟
جواب: اگر مى تواند بدون سحرىروزه بگيرد، غسل كند. ولى اگر بدون سحرى نمى تواند روزه بگيرد و خوف ضرر دارد، سحرىبخورد و قبل از اذان تيمم كند.
سؤال 547 :درروزه استيجارى شخص بيدار شد و معلوم شد پيش از طلوع فجر محتلم بوده، آيا روزه اوصحيح است؟ جواب: بلى صحيح است.
سؤال 548 :آيا غلط خواندن قرآن، در ماه مبارك رمضان روزه را باطل مى كند ياخير؟
جواب: خير، روزه باطل نمى شود. ولى سعى كند قرآن را صحيحبخواند.
سؤال 549 :روضه كه بعنوان زبان حالخوانده مى شود، يا اشعار كه معمولا زبان حال است، آيا مبطل روزه است؟
جواب: اگر مناسبت داشته باشد و به امام (عليه السلام) نسبت ندهند مبطل نيستو اگر اطمينان به صحت آنها ندارند، نام كتابى كه آنها را نقل كرده ببرند و از آنكتاب نقل كنند.
سؤال 550 :شخصى مبتلا به «آسم» و نفس تنگى شديد است و نوعى داروى طبّى استعمال مى كند و آن دارو به صورت پودر گازاز راه دهان به ريه ها مى رسد و باعث تسكين مى گردد، و گاهى روزانه چندين بار، ازآن استفاده مى كند، و بدون آن نمى تواند براحتى تنفس كند، آيا روزه اش باطلمى شود؟
جواب: داروى نامبرده در فرض سؤال، كه بر استعمال آن اكل وشُرب صدق نمى كند مبطل روزه نيست.
سؤال 551 :مقصود از بخار غليظ كه در رساله فرموده ايد مبطل روزه است، چهبخارى است؟
جواب: مقصود بخارى استكه مانند دود است و از نزديك ديده مى شود و مشتمل بر ذرّات آب است، مانند بخارسماور در حال جوش و امثال آن، و امّا بخار داخل حمام معمولى مانعىندارد.
سؤال 552 :اينجانب مى توانم روزه بگيرم،ولى براى تنفس از وسيله اى استفاده مى كنم كه بصورت بخار به حلقم مى رسد، آياروزه ام صحيح است؟
جواب: بلى، در فرض سؤال كه ناچار از استعمال آنهستيد، روزه صحيح است.
سؤال 553 :آيا وارد كردندستگاه آندوسكوپى در معده براى عكسبردارى ـ بدون اين كه چيزى كه مبطل روزه استهمراه آن داخل معده شود ـ روزه را باطل مى كند؟
جواب: مبطل نيست. بلى اگر وارد كردن دستگاه آندوسكوپى مستلزم ارتكاب يكى از مبطلات روزه باشد روزه راباطل مى كند مثلاً به لوله آن آب دهان و خلق بچسبد و بعد از خروج از دهان مجدداً باهمان رطوبت وارد حلق شود.
سؤال 554 :اخلاط سر وسينه وقتى وارد محوطه دهان مى شود، اگر قهراً فرو داده شود، روزه را باطلمى كند؟
جواب: اگر بى اختيار فرو داده شود، روزه را باطلنمى كند.
سؤال 555 :آيا موزيك زدن در ماه مباركرمضان با كيفيتى كه در پايين مى آيد روزه را باطل مى كند و قضا و كفارهدارد؟
الف ـ تعدادى از سازها زير زبان رفته و درآورده مى شود و مجدّداً به داخلدهان مى رود و فرصتى براى پاك كردن رطوبت يا بيرون ريختن آب دهان نيست. ب ـ دستهديگر سازها روى لب گذاشته و مدام بايد زبان زد و بعد از برداشتن از لب و گذاشتنمجدد بر لب آب داخل لوله آنها در نتيجه دم و بازدم به داخل دهان آمده و فرو بردن آناجتناب ناپذير است و امكان دور انداختن نيست.
جواب: بطور كلى اگرساز با آب دهان تر شود و پس از درآوردن، مجدّداً داخل دهان برده شود و رطوبت آن رافرو برند، روزه باطل مى شود و در صورتىكه از روى عمد و بااختيار اين كار را انجام دهند قضا و كفاره دارد. ولى اگر اجبار باشد كفاره ندارد،فقط قضا دارد. بلى اگر رطوبت بطورى با آب دهان مخلوط و در آب دهان از بين برود كهرطوبت خارج به آن گفته نشود مبطل نيست و روزه صحيح است و قضا و كفارهندارد.
سؤال 556 :در صورت اجبار فرماندهان ارتشبه زدن موزيك، تكليف دانش آموزان و پرسنل موزيك چه مى باشد؟
جواب: در فرض سؤال، سعى كنند آب دهان را كه مجدّداً به دهان برمى گردد در آب دهان مستهلكو مخلوط كنند كه رطوبت خارجى به آن گفته نشود، در اين صورت روزه صحيح است و در غيراين صورت قضا دارد، هرچند كه كفاره ندارد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار