شأن نزول آیةالکرسی (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

شأن نزول آیةالکرسی (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال سلام. لطفاً فلسفه و شأن نزول آیةالکرسی چیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ آیاتی که بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نازل می‌شد دارای علت و سببی بود که به اذن خداوند توسط فرشتگان برای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرستاده می‌شد که به آن‌ها شاًن نزول می‌گویند. ولی بسیاری از آیات قرآن و نیز آیةالکرسی ناظر به واقعه یا بیان حکم موضوعی خاص نیست تا شأن نزول خاصی داشته باشد. بلکه بیان گر معارف بلندی است که خداوند با وحی به بشر القا کرده است.
=====
از روایات برمی آید که آیةالکرسی افضل آیات است. این حدیث از امام صادق (علیه‌السلام) است که می‌فرمایند: جناب ابوذر از پیامبر اسلام پرسیدند: افضل آیه‌ای که بر شما نازل شده ،چیست؟ فرمودند: آیة الکرسی...
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: از رسول خدا (صلی الله علیه و آ له و سلم) شنیدم که فرمودند: سید کلام‌ها قرآن است و سید قرآن هم سوره بقره و سید این سوره بقره آیةالکرسی است. یا علی در آیةالکرسی پنجاه کلمه است. هر کلمه‌ی آن هم پنجاه برکت دارد.
از این روایت برمی آید که آیةالکرسی از «الله لا اله الا هو ... تا ... و هو العلی والعظیم» می‌باشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس