كفاره روزه - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

كفاره روزه

سؤال368- زنى كه حائض در بين روز شد اگر قبلاً افطار كرده است كفاره بر او مى‏آيد و حرمتش از باب تجرّى است يا واقعاً حرام است؟

جواب:  در فرض مزبور اگر افطار عمدى نموده بود احتياط واجب دادن كفاره در آن است.

سؤال369- اگر مردى به واسطه عذرى روزه نبود و زن روزه‏دار خود را مجبور كرد

به جماع اگر زن در بين راضى شد باز هم كفاره بر زن نيست.

جواب:  بلى در مفروض سؤال بر زن كفاره است. واللََّه العالم.

سؤال370- مواردى كه شخصى بايد افطار كند مثل زن حامله و شير ده كه روزه به خودش يا به بچه ضرر دارد اگر نتواند تا ماه رمضان سال آينده قضاى آن را بگيرد آيا دو كفاره براى او واجب است يكى براى افطار در ماه رمضان و يكى براى بجا نياوردن قضاى آن يا يك فديه دارد و كفاره را به سيد مى‏توان داد يا نه؟

جواب:  بلى دو كفاره لازم است و به سيد فقير هم مى‏توان داد. واللََّه العالم.

سؤال371- مريض كه اطمينان دارد تا ماه رمضان ديگر خوب نمى‏شود آيا مى‏تواند در ماه رمضان حال يا شوال كفاره روزه‏اش را بدهد؟

جواب:  تعجيل در اداى فديه در فرض مزبور مشكل است، و احتياط در اداى آن به مقدار ضيق وقت در اداى قضاى آن بر فرض واجب بودن است، مانند يك روز به آخر شعبان در صورت افطار يك روز، و همين طور بيشتر در بيشتر. واللََّه العالم.

سؤال372- قدر واجب در كفاره اطعام ده مسكين يا شصت مسكين چيست، به معنى اين كه مراد از طعام و كميت آن چيست؟

جواب:  مراد، اعطاى فقير به طورى كه سير شود به اينكه حاضر كند او را بر سفره طعام و بخورد تا سير شود، يا تسليم نمايد طعام را به دست او به طورى كه صلاحيت داشته باشد كه آن را طعام خود قرار دهد مانند گندم يا نان يا آرد يا برنج.

امّا كميت آن پس در مورد اوّل آن است كه در مجلس اطعام سير گردد، و اما در مورد دوّم به وزن يك مدّ كه مقدار سه ربع كيلو است به هر مسكين بدهد، چنانچه تفصيل آن در رساله ذكر شده.

سؤال373- زيد براى كفاره قضاى ماه رمضان مثلاً صد مد گندم يا جو مى‏خرد به فقير مى‏دهد، چون در شهر وسيله پخت و پزِ نان، در خانه‏ها نيست، لذا فقير اين گندم يا جو را مى‏فروشد و قيمت آن را از نانوا، نان مى‏خرد و مصرف مى‏كند، چون نان گرانتر است قيمت صد مد گندم يا جو حدود هشتاد مد نان مى‏شود، حال از ذمه زيد صد مد كه به فقير داده ادا شده، يا آن كه آنچه فقير نموده از نان ادا شده، آنچه حكم است بيان فرمائيد.

جواب:  بلى همان صد مد از ذمه زيد ادا شده. واللََّه العالم.

سؤال374- زيد بابت كفاره مدهاى طعام گرفت به فقير داد، آيا بر فقير جايز است كه آن را فروخته در غير خوردن ساير لوازمات خود برساند يا خير؟

جواب:  در فرض مزبور مانعى از فروختن آن و صرف در غير خوردن براى فقير نيست.

سؤال375- آيا مستحقين كفارات از قبيل كفاره روزه ماه مبارك رمضان كه عمداً روزه را افطار مى‏كرده و غيره، مى‏توانند كه مثلاً يك مد طعام را به مبلغ وجهى كه قيمت آن است صلح كنند يا بايد حتماً طعام داده شود؟

جواب:  در قبض كفارات كه تكليف به دادن طعام است، دادن و گرفتن غير طعام مجزى نيست، مگر آنكه دهنده، فقير را وكيل كند در خريدن طعام با آن مبلغ، پس از آن، طعام را قبول كند فقير براى خود، آنگاه اگر خواست بفروشد يا ببخشد مانعى ندارد.

سؤال376- فقير ده سير طعام را كه به عنوان كفاره مى‏گيرد بايد خود شخصاً مصرف نمايد، يا آنكه براى مهمان خود هم مى‏تواند مصرف نمايد؟

جواب:  بلى مى‏تواند مصرف نمايد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس