سؤال 1352 :آيا استفاده از گوشت گوسفند و مرغ كه توسط ابزار برقى كه در كشتارگاه ذبح مى شوند، جايز است؟ و اگر ذبح توسط انسان و پَركنى مرغ توسط كارخانه انجام شود و قبل از ذبح شوك به مرغ وارد شود، آيا استفاده از آن جايز است؟
جواب الف ـ چنانچه ابزار از جنس آهن باشد ولى حركت آن بوسيله برق انجام گيرد با توجه به رعايت ساير شرايط مانند قبله و بسم الله، مانعى ندارد.
جواب ب ـ استفاده از آن مانعى ندارد.
سؤال 1353 :در كشتارگاههاى صنعتى مرغ كه اخيراً در بعضى شهرها داير شده است، روزانه قريب به هزار مرغ را آويزان مى كنند و يك نفر مأمور بريدن سر آنها است. حال آويزان كردن آنها با اينكه معلوم نيست رو به قبله باشند، چگونه است؟ و همين طور آيا براى بريدن سر هزار مرغ يكبار بسم الله بگويند، كافى است يا خير؟
جواب الف ـ لازم است رو به قبله بودن احراز شود.
ب ـ در صورتى كه تدريجاً سر بريده شود، لازم است براى هريك بسم الله گفته شود و اگر دفعتاً انجام گيرد، يك مرتبه كافى است.
سؤال 1354 :در مورد ذبحهاى بعضى از كشتارگاهها كه با دستگاه و دسته جمعى انجام مى گيرد، چه مى فرماييد؟
جواب: با توجه به اينكه كشتارگاههاى كشور رعايت مقررات و ضوابط شرعيه را مى كنند مشكلى در كار نيست. و اصولا ذبح با دستگاه دسته جمعى با رعايت ساير شرايط معتبره، مانعى ندارد.
سؤال 1355 :روزانه 500 عدد مرغ در كشتارگاه شهر ذبح و در اختيار مردم قرار مى گيرد، بعضى مى گويند اولا رو به قبله ذبح نمى شوند و ثانياً در موقع ذبح بسم الله گفته نمى شود، وظيفه ما چيست؟
جواب: عمل مسؤولان حمل بر صحت مى شود. و مرغها محكوم به طهارت و حليت هستند. مگر آنكه يقين كنيد كه خلاف طريق شرعى ذبح شده اند.