وجوب خمس - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

وجوب خمس

سؤال 386- اشخاصى كه واجب النفقه ديگرى هستند مثل پدر يا مادرى كه فرزند آنها مخارج زندگى را به آنها مى‏دهد، يا زنى كه از طريق شوهرش مخارجش تأمين مى‏شود و يقين دارند كه پرداخت كننده نفقه خمس نمى‏دهد و سالى ندارد آيا بر خود آنها لازم است كه به مقدار خمس آنچه به آنها مى‏رسد بر ذمه گرفته و پرداخت نمايند يا لازم نيست، و بر خود پرداخت كننده است؟

جواب:  برگيرنده چيزى نيست بلكه به عهده منفق است. واللَّه العالم.

سؤال 387- اگر انسانى با نيّت صادقه نيّت كند كه بعد از بازگشت از سفر حج فوراً خمس را پرداخت كند، مى‏تواند خمس را تا آن وقت تأخير بيندازد يا اينكه حتماً بايد قبل از سفر حج خمس را پرداخت نمايد؟

جواب:  بلى مى‏تواند بعد از سفر حج خمس را پرداخت كند ولى در صحيح بودن حجّى كه لباس احرام و قربانى آن حج به مبلغى كه به آن خمس يا يك واجب مالى ديگر تعلق گرفته، اين پرداخت نمودن بعد از سفر حج، فايده ندارد و حج باطل است، چنانكه عمل درست و صحيح از حج وقتى مورد قبول واقع مى‏شود كه حاجى ذمه‏اش را از هر واجب مالى خالى نمايد.

سؤال 388- زيدى در حال حيات خود از بابت خمس مبلغى دست‏گردان مى‏نمايد كه به تدريج پرداخت كند و رسيد خمس را دريافت دارد، به فوت ناگهانى به رحمت خدا مى‏رود و وصيت ننموده با داشتن بعض از وارث صغير بايد تمام بدهكارى را ورثه كبير بدهند و دفترچه حساب سال هم معلوم نمى‏شود كه آيا از سهم سادات داده است چيزى يا نه، و يا آنكه سهم سادات را مصالحه كند با چيز كمى و آيا اذن حاكم شرع لازم است در پرداخت يا نه؟

جواب:  حال مافى الذمه مزبور حال ساير ديون است كه از مجموع تركه او بيرون آورده مى‏شود و بقيه ارث صغير و كبير مى‏گردد. واللََّه العالم.

سؤال 389- مى‏فرمائيد كسى كه مى‏ميرد سالش تمام است و به عوائد او خمس تعلق مى‏گيرد. بناءاً على ذلك اول كفن و ساير مخارج دفن و همچنين ديون ثابته را بيرون كنند يا خمس را؟

جواب:  در مفروض سؤال كفن و ساير مخارج واجبه تجهيز او از اصل برداشته مى‏شود، سپس بقيه را تخميس نموده از باقى مانده اداى ديون مى‏شود. واللََّه العالم.

سؤال 390- شخصى كه مُرد مى‏فرمائيد سالش منقضى مى‏شود، آيا زراعتى كه مثلاً در بيابان دارد ولى وقت درو نمودن آن نيست و يا ميوه نارس در درخت، چگونه بايد قيمت شود (از لحاظ خمس) به حساب علف در باب زراعت و يا به همين حال در زمين و يا درخت بماند قيمت نمايند و كذا اشجار اعم از مثمره و غيرها.

جواب:  به همان حال در زمين و يا در درخت قيمت مى‏نمايند. واللََّه العالم.

سؤال 391- اجناس كسب من خيلى زير و رو دارد و بر من سخت است كه تمام اجناس دكان را دقيقاً يا اجمالاً حساب كنم يا تخمين بزنم لكن هر سال مقدارى به عنوان خمس مى‏دهم، بفرمائيد همين قدر كه من يقين ندارم كه آيا چيزى ديگر بدهكار هستم يا نه، اين عدم يقين واقعى من براى رفع مسئوليت از من كافى است يا نه؟

جواب:  بلى كافى است اين طريقه. واللََّه العالم.

سؤال 392- آيا در باب خمس جنسى كه دو قيمت دارد و انسان از طرف دولت به قيمت ارزان خريده است ولى بازار آزاد به قيمت بيشتر خريدارى مى‏كنند آيا به قيمت خريد خمس بدهد يا به قيمتى كه بازار پول مى‏دهند در صورتى كه نخواهد از خود جنس خمس بدهد؟

جواب:  به قيمت فعلى بازار آن، خمس خارج كند. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس