احکام >
قمه زنی:
مطالب ارسالی توسط: حجةالإسلام مجتبی شیخی ده آبادی
مطالب ارسالی ذیل توسط: حجةالإسلام مجتبی شیخی ده آبادی ارسایل شده و سایت انهار بدون ویراش و تصرف عیناً در اختیار مؤمنان قرار میدهد:
حجّةالإسلام شیخی ده آبادی مینویسد:
مطلب قمه زنی را در سایت مطالعه و استفاده نمودم. نطر برخی از مراجع دیگر درباره قمه زنی که در سایت نبود برایتان ارسال می دارم
1) امام خمینی: استفتاءات (امام خمینی)؛ ج 3، ص: 581: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان این عمل نشود.
2) تبریزی استفتاءات جدید؛ ج 1، ص: 454، س 2003 : در عزاداری از اعمالی که عنوان حرامی بر آن منطبق میشود باید پرهیز کرد، و از اموری که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام است باید اجتناب نمود، ولی ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و عزاداری بصورت دستههای سینهزنی و مواکب حسینی که موجب زنده نگهداشتن خاطره مظلومیت و سیره اهل بیت و بیانگر کرامت آن خاندان باشد از عبادات است.
استفتاءات جدید (تبریزی)؛ ج 1، ص: 456
(2014) نظر مبارک حضرتعالی در مورد تعزیه و قمهزنی چیست؟
تعزیه مانعی ندارد؛ و عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن بر شیعه نباشد.
3) خوئی و حاشیه تبریزی
صراط النجاة (المحشی للخوئی)؛ ج 2، ص: 445 و 446
سؤال 1404: ضرب السلاسل و التطبیر من العلامات التی نراها فی شهر «محرّم الحرام» فإذا کان هذا العمل مضرا بالنفس، و مثیرا لانتقاد الآخرین فما هو الحکم حینئذ؟
الخوئی: لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، و اللّه العالم. ترجمه: درصورتی که موجب ضرر معتدا به یا هتک و توهین به مذهب باشد جایز نیست.
التبریزی: دخول ما ذکر فی الجزع المستحب لما أصاب سید الشهداء علیه السّلام محل تأمل.
4) زنجانی:
سوال شماره 8173 از سامانه پیامکی دفتر آیت الله زنجانی: حکم قمه زنی چیست؟
برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جائز است البته چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و ... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری¬ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. در هرحال رعایت قانون بنابر احتیاط لازم است.
5) بهجت:
استفتاءات (بهجت)؛ ج 4، ص: 539
6383. نظر مبارکتان را در مورد قمهزنی بیان فرمایید.
ج. حکمش به عنوان اوّلی عدم ضرر رساندن به خود یا دیگری است، به حدّی که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسدهای هم بر آن مترتب نباشد فی نفسه اشکال ندارد. (قید عدم مفسده و قید فی نفسه مهم است)