سؤال 59 - دخترى حمل برداشته، خانم دكتر متخصص معاينه كرده و تشخيص داده بكارت سالم است و فعلا زن مذكوره وضع حمل نموده و منكره است كه با كسى هم بستر شده باشد، بفرمائيد تكليف شرعى اين زن چيست و حضانت آن بچه به عهده كيست و مردم پدر دختر را تهديد مىكنند كه بايد حتما از دخترت اقرار بگيرى كه بگويد اين بچه از كيست و الا ما خودمان اقدام مىكنيم لطفا حكم شرعى را در اين خصوص بيان فرمائيد.
جواب: از خصوص مورد اطلاعى ندارم بطور كلى تا وقتى كه زنا شرعا ثابت نشده نمىتوانند اجراء حد نمايند و در فرض سؤال محتمل است كه نطفه با ملاعبه با شخصى بدون دخول منتقل شده باشد يا نطفه در حمام يا جاى ديگر جذب به رحم شده و حمل برداشته و با اين احتمال حكم زنا ثابت نمىشود و حضانت طفل با مادر است و چنانچه كسى بخواهد حضانت طفل را با رضايت مادر به عهده بگيرد مانع ندارد.
سؤال 60 - از نطر اسلام حد شرعى (شلاق زدن) به چه صورت بايد انجام شود زيرا چندين مرتبه در اراك كسانى كه در دادگاه به شلاق محكوم شدهاند با وضع غير اسلامى شلاق خوردهاند بطورى كه دست را به پشت سر بسته و با قدرت فوق العاده ضربه را بر بدن محكوم وارد كردهاند آيا اين نوع زدن از نظر اسلام جايز است؟
جواب: در شلاق زدن بر كسى كه شرعا بايد بر او حد جارى شود نبايد با عاطفه و مهربانى معامله شود همان طور كه صريح قرآن مجيد است و دستور آن با حاكم شرع جامع الشرائط است كه تمام جهات اجراء حد بنحو شرعى عملى شود.