میقات - فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله):

میقات

محل محرم شدن براي کسي که قبل از ايام در مکه بوده است 

سؤال:كسي‌ كه‌ در غير (اشهر) ــ(ماههاي‌)ــ حج‌ّ، با احرام‌ عمره مفرده‌ وارد مكّه‌ شده‌ و اعمال‌ عمره مفرده‌ را انجام‌ داده‌ و تا ايّام‌ حج‌ّ در مكّه‌ مانده‌ است‌، آيا مي‌تواند براي‌ احرام‌ عمره تمتّع‌ به‌ تنعيم‌ برود يا بايد از يكي‌ از مواقيت‌ پنجگانه‌ محرم‌ شود.

 جواب:  (براي‌ احرام‌ براي‌ عمره‌) اگر مي‌تواند بايد به‌ يكي‌ از مواقيت‌ برود و اگر قدرت‌ ندارد از ادني‌ الحل‌ّ كفايت‌ مي‌كند.

 محل محرم شدن 

سؤال:با توجّه‌ به‌ مسائل‌ اوّل‌ و دوّم‌ مناسك‌ در صفحات‌ 9 و 10 و با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ كساني‌ كه‌ از جدّه‌ عازم‌ مكّه‌ هستند براي‌ محرم‌ شدن‌ راه‌ خود را كج‌ نموده‌ و با طي‌ّ مسافتي‌ طولاني‌ به‌ جحفه‌ مي‌روند و پس‌ از محرم‌ شدن‌، اين‌ راه‌ طولاني‌ را برمي‌گردند، بدين‌ معنا كه‌ جحفه‌ در سر راه‌ آنان‌ قرار ندارد. اينها مي‌توانند در محاذات‌ محرم‌ شوند الاّ اين‌ كه‌ محاذات‌ مشخّص‌ نيست‌ لكن‌ حديبيه‌ كه‌ ادني‌ الحل‌ّ است‌ در سر راه‌ آنان‌ قرار دارد و حتّي‌ مي‌توانند قبل‌ از رسيدن‌ به‌ حديبيه‌، از طريق‌ جادّه كمربندي‌ دور حرم‌ به‌ وادي‌ عقيق‌ رفته‌ و در آنجا محرم‌ شوند، نظر مبارك‌ را مرقوم‌ فرماييد.

جواب:  اشكال‌ ندارد.

  ميقات افضل 

سؤال:کدامیک از مواقیت احرام افضل از سایر مواقیت است؟

جواب:  مسجد شجره

  محاذات مواقيت 

سؤال:محاذات مواقیت یعنی چه؟ به عبارت دیگر تا چه  فاصله ای از میقات های حج، می شود محرم شد؟ همچنین محاذات فقط ارضی است یا در هوا مثلاً در هواپیما هم محسوب می شود؟

جواب:  درمکانی که تعیین شده است برای احرام ازآنجا باید محرم شود ولی اگرعذری باشد می تواند درجاهایی نزدیک به آن مکانها محرم شود چه در زمین و چه درهوا

 ميقات ساکنين در مکه 

سؤال:میقات کسانی که در مکّه یا شهر های اطراف مکّه ساکن هستند، کجاست؟

جواب:  ادنی الحل نظیر تنعیم و جحفه.

حد مواقيت براي نيت احرام 

سؤال:با توجه به اینکه ساختمان ها و صحن های مواقیت در سال های اخیر گسترش پیدا کرده است، دقیقاً از چه محلی در این مواقیت، نیّت احرام صحیح است؟

جواب:  در همه آنجا احرام صحیح است.

محل اعاده احرام پس از ابطال 

سؤال:اگر عمره مفرده یا عمره تمتّع کسی باطل شد، برای اعاده آن باید به میقاتی که از آن محرم شده است برگردد یا می تواند در«ادنی الحل» مثلاً مسجد تنعیم محرم شود؟

جواب:  احرام از «ادنی الحل» کفایت می کند

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس