حج بانوان - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

حج بانوان

سؤال 406 -بنده زنى هستم كه دو سال قبل مشرف به حج شدم و بخاطر ناتوانى و مريضى و خوف از ازدحام و ترس از حيض، اعمال بعد از مِنى را قبل از وقوفين بجا آوردم؛ لكن در اثر جهل به مسئله كه مى بايست با احرام انجام مى دادم بدون احرام اينها را انجام دادم و بعد محرم به احرام حج شدم و به عرفات و مشعر رفتم و اعمال مِنى را انجام دادم، الان متوجّه اشتباه كار خود شده ام، لطفاً تكليف حج بنده را روشن فرمائيد با توجه به اينكه از تشرف مجدّد عاجزم يعنى استطاعت مالى ندارم، آيا بايد نائب بگيرم تا برايم انجام دهد و در صورت لزوم نائب بايد در ماه ذيحجه نيابتاً بجا آورد يا در غير آن هم مى تواند؟

جواب: در فرض سئوال حج صحيح است و نسبت به اعمال مكه و طواف و نماز طواف و سعى و طواف نساء و نماز طواف نساء اگر خودش نمى تواند برگردد بايد نايب بگيرد تا اعمال مكه را برايش انجام دهد و لازم نيست در موسم حج باشد و تا زمانيكه اعمال مكّه برايش انجام نشده بايد از استعمال عطريات و استمتاعات و زناشوئى خوددارى نمايد.

سؤال 407 -زنى كه خوف حيض داشته اعمال حجّ تمتّع را قبل از عرفات انجام داده و از مِنئ برگشته حيض نشده است، آيا واجب است اعمال را دوباره انجام دهد؟

جواب: واجب نيست.

سؤال 408 -اگر زن تلبيه را به جهر بگويد و اجنبى بشنود چه صورت دارد؟ و اگر جايز نباشد روحانيون كاروانهائيكه جهت اطمينان در صحيح اداء شدن كلمات تلبيه را به آنان تلقين مى نمايند و استماع مى كند چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه موجب تهييج نباشد اشكال ندارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس