محل احرام - احرام

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احرام:

محل احرام

١ – محل احرام حج

سؤال: آیا احرام بستن در حجّ تمتّع باید در مکّه قدیم باشد یا در هر کجاى مکّه باشد اشکالى ندارد؟

جواب: فرق نمى کند.

٢ – احرام حج از محلات جدید مکه

سؤال: آیا از محلاّت جدیدالإحداث مکّه مثل محلاّت قدیم، بستن احرام حجّ جایز است؟

جواب: مانعى ندارد ولى احتیاط واجب این است که از مناطقى که بعد از مسجد تنعیم در بیرون حرم واقع شده، احرام نبندد.

٣ – احرام حج از محلات جدید الاحداث مکه

سؤال: فاصله برخى از محلّه هاى جدید الاحداث مکّه تا مسجد الحرام شاید بیش از هیجده کیلومتر است، و عرفاً از توابع مکّه محسوب مى شود، ولى ظاهراً جزء مکّه نیست، چرا که تابلوهاى راهنمایى با فلش جهت مکّه را مشخّص نموده است. با توجّه به این مطلب، احرام بستن از محلّه هاى مذکور چه حکمى دارد؟

جواب: اگر از محلّه هاى مکّه محسوب شود احرام بستن از آن مانعى ندارد; ولى چنانچه عرفاً از محلّه هاى آن نیست، یا مشکوک است، کفایت نمى کند.

٤ – انجام غسل احرام در وطن

سؤال: افرادی که امسال از استان فارس به حج تمتع مشرف می شوند مدینه بعد هستند و از شیراز مستقیما به جده می روند و از آنجا به مسجد جحفه و در آنجا محرم می شوند.آیا این امکان وجود دارد که افراد در شیراز غسل احرام کنند و سپس لباس عادی(نه لباس احرام) بپوشند وآیا پوشیدن لباسی غیر از لباس احرام برای خانم ها بعد از غسل ،غسل احرام را باطل می کند؟ آقایان چطور؟

جواب: 1و 2ـ با توجه به این امر که غسل احرام مستحب است آقایان می توانند قبلا غسل احرام کنند ولی اگر لباس عادی بپوشند سزاوار است در صورت امکان غسل احرام را اعاده کنند ولی برای خانم ها مشکلی ایجاد نمی شود.

٥ – ورود زن حائض به مسجد محل احرام با تیمم

سؤال: خانمي که عادت ماهيانه اش تمام شده ، ولي وقت ندارد براي احرام غسل کند ؛ آيا مي تواند با تيمم وارد مسجد شجره شود؟

جواب: با توجه به اينکه احرام در مسجد رجحان دارد هر چند بيرون آن يا به محاذات هم صحيح است؛ مي تواند با تيمم وارد مسجد شود. مانند جايي که فرد جنب امکان غسل ندارد و براي اقامه جماعت يا امر مهمي مجاز است با تيمم وارد مسجد شود.

٦ – مُحرم شدن از بیداء

سؤال: آیا بیداء جزو ذوالحلیفه است ؟ آیا احرام از آنجا صحیح است؟

جواب: بله؛ جزو ذوالحلیفه است. آنجا که محاذی مسجد شجره است مانعی ندارد .

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس