حج تمتع - اقسام حج

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > اقسام حج:

حج تمتع

 ١ – انجام دو حج در یک سال

سؤال:آیا جایز است در یک سال اصالتاً از طرف خودم و نیابتاً از طرف دیگرى حج بجا آورم؟

جواب: در یک سال نمى توان بیش از یک حج انجام داد، ولى مى توان در هر ماه قمرى یک عمره مفرده بجا آورد.

٢ – انصراف از حج بعد از انجام عمره تمتع

سؤال:فردى که قبلا حجّ واجب خود را انجام داده، هنگام تشرّف به مکّه مکّرمه به قصد حجّ تمتّع استحبابى، احرام عمره تمتّع بسته، و پس از انجام اعمال عمره، به عللى از انجام حجّ تمتّع مصرف مى شود. لطفاً بفرمائید:

اوّلا: آیا مى تواند بدون انجام حجّ تمتّع به کشورش بازگردد؟

ثانیاً: آیا مى تواند به میقات برگردد و به نیابت از دیگرى احرام عمره تمتّع ببندد و پس از انجام عمره، حج تمتّع را هم به نیابت از آن شخص بجا آورد؟

ثالثاً: اگر این کار جایز باشد و نتواند به میقات برود، آیا مى تواند از ادنى الحل محرم گردد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که تا مجبور نباشد تغییر نیّت ندهد و حجّ تمتّع خود را تکمیل کند، و به سراغ نیابت از دیگرى نرود.

٣ – ترک اعمال حج بر اثر بی هوشی

سؤال:خانمى به همراه شوهرش به سمت جمرات حرکت کرد. بر اثر شلوغى و ازدحام شوهرش را گم کرده، و بخاطر شدّت اضطراب و ترس شوکّه شده، و از هوش مى رود. مأمورین او را به بیمارستان منتقل نموده، و پس از چند روز در بیمارستان پیدا مى شود، در حالى که قادر بر سخن گفتن نبوده، و نمى توانسته بقیّه اعمالش را بجا آورد. به شوهرش مى گویند: «اعمال همسرت را انجام بده»، و حتّى از او سؤال مى کنند که آیا انجام دادى؟ جواب مى دهد: «آرى، انجام دادم». البتّه او هم پس از جریان همسرش ناراحت و مضطرب بوده، و هوش و حواس کاملى نداشته است. پس از مراجعت به ایران قسم یاد مى کند که اعمال نیابتى را بجا نیاورده ام. حجّ آن خانم چه حکمى دارد؟ اکنون وظیفه اش چیست؟

جواب: چنانچه اعمال روز عید (رمى جمره، قربانى، تقصیر) را بجا آورده، و اعمال مکّه را انجام نداده، در صورت امکان خودش به مکّه برود و آن اعمال را بجا آورد، و اگر ممکن نیست، نایب بگیرد، و در فرض سؤال که صورت اضطرار است کفّاره اى به سبب عدم بیتوته در منى لازم نیست، و نسبت به عدم انجام رمى جمرات، در سال بعد قضا کند، و اگر خودش نمى تواند برود، نایب بگیرد.

٤ – رها کردن حج واجب

سؤال:آیا می توان حج واجب را رها نمود؟ در صورتیکه می توان رها کرد در چه مرحله ای می شود حج را رها کرد و اگر نمی توان رها کرد از کدام مرحله حج نمی توان رها نمود؟

جواب: در هیچ صورت حج واجب را نمی توان رها کرد مگر اینکه انسان بیماری شدیدی پیدا کند که قادر بر ادامه کار نباشد و یا شخصی جداً مانع او شود (مثلا به اتهامی دستگیرش کنند) در این صورت وظایف خاصّی برای بیرون آمدن از احرام دارد (در صورتیکه محرم باشد) که در کتاب مناسک نوشته ایم.

٥ – عدم کفایت حج نذری از حجة الإسلام

سؤال:آیا انجام حجی که به وسیله نذر واجب شده کفایت از حجة الاسلام می کند؟

جواب: کافی نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس