بیتوته منی - فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله):

بیتوته منی

خدمه كاروانها و ترك بيتوته در مني در ايام تشريق

سوال 297 : آيا خدمه كاروانها به جهت وظائفي كه به ايشان محوّل مي شود مثل حمل غذا و وسايل براي زائران مي توانند در ايام تشريق بيتوته در مني را ترك نمايند؟

جواب: دهمين واجب حج بيتوته شب يازدهم ودوازدهم در منا مي باشد كه بايد به قصد تقرب به خداوند در مني بيتوته كند ولي واجب نيست تمام شب را در آنجا بماند بلكه جايز است يا نيمه اول شب را در آنجا بماند به طوري كه پس از نيمه شب از آنجا خارج شود يا نيمه دوم شب را در آنجا بماند به طوريكه در زمان نيمه شدن شب در منا باشد و خارج شدنش پس از طلوع فجر باشد ،مگر كسي كه در روز دوازدهم تا فرا رسيدن شب در منا بماند كه در اينصورت بايد تمام شب سيزدهم را تا صبح در آنجا بماند وكارهاي شما مانع از وجوب ماندن شب در منا نيست و اگر ماندن براي او حرجي باشد خروج از منا براي او جايز است ، ولي احتياط واجب آن است كه يك گوسفند كفاره بدهد واگر عمدا ماندن شب را در منا ترك كند براي هر شبي كه ترك كند بايد يك گوسفند كفاره بدهد واگر از روي فراموشي يا جهل قصوري به حكم ماندن شب در منا را ترك كند ،بهتر است كه كفاره بدهد.

وضو از آب زمزم

سوال 298 : آيا مي توانيم از آب زمزم كه براي آشاميدن اختصاص يافته وضو بگيريم؟

جواب: اين كار استعمال آب است در غير جهتي كه براي آن اختصاص داده شده و بنابر احتياط واجب ترك شود

خمس فيش حج و سود آن

سوال 299 : آيا به اصل فيش حج كه چند سال قبل، از درآمد كسب تهيه شده و همچنين به سود آن خمس تعلّق مي گيرد؟

جواب: پولی که جهت نام نویسی حج یا عمره به بانک یا سازمان حج داده شده، در صورتی که در همان سال خمسی، به حج یا عمره مشرف نشود متعلق خمس است، و اگر سودی به آن مبلغ تعلق بگیرد، سودی که مربوط به همان سال خمسی تشرف به حج و عمره است خمس ندارد، و سودهای سالهای قبل متعلق خمس است. و چون از خود آن مبلغ و سود خمس داده نمی شود، در صورتيكه خمس را از درآمدي بدهد كه خمس آنرا نداده است بايد ربع آنرا بدهد. یعنی مثلاٌ برای یک میلیون تومان مبلغ 250 هزار تومان باید بدهد. اگر خمس را از مالي مي‌پردازد كه مخمس بوده بايد همان مبلغ يك پنجم را بپردازد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس