مسائل نماز و طواف آن - فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله):

مسائل نماز و طواف آن

مسائل طواف و نماز آن

سوال 275 : اگر كسي طواف را بدون وضو انجام داده حكم طوافش چيست؟

جواب: طهارت از حدث اصغر و اكبر شرط طواف است و چنانچه طواف را بدون طهارت انجام دهد از روي عمد باشد يا از روي جهل يا فراموشي طوافش باطل است.

شك در طهارت در اثناء طواف

سوال 276 : اگر كسي در اثناء طواف شك كند كه طهارت از حدث دارد يا نه آيا طوافش صحيح است؟

جواب: اگر پيش از شروع طواف يا در اثناى آن شك كند كه طهارت از حدث دارد يا نه، در صورتى كه بداند قبلا طهارت داشته و شك كند كه بعد حدثى از او سرزده يا نه، به شك خود اعتنا نكند، و در غير اين صورت بايد طواف را از نو به جا آورد.

شك در طهارت بعد از انجام طواف

سوال 277 : اگر كسي بعد انجام طواف شك كند هنگام طواف طهارت داشته يا نه ، تكليفش چيست؟

جواب: لازم نيست به شك خود اعتنا كند، اگرچه احتياط مستحب آن است كه دوباره آن را به جا آورد، ولى براى نماز طواف بايد تحصيل طهارت كند، مگر آن كه بداند قبلا حدث موجب غسل از او سرزده و پس از طواف حدث موجب وضو از او سر زند، و شك كند غسل را انجام داده يا نه، كه بايد هم غسل كند و هم وضو بگيرد و دوباره طواف را به جا آورد، و بعد از آن نماز طواف را بخواند.

بطلا ن طواف عمره تمتّع و خروج از احرام

سوال 284 : شخصي به حج رفته و بعد از تمام شدن حج فهميده كه وضوئش باطل بوده ، و بعد مدتي ازدواج نموده آيا عقد ازدواج او صحيح است؟

جواب: اگر وضوئش در هنگام عمره تمتع باطل بوده طوافش هم باطل مي شود و وقتي طواف عمره تمتع باطل شد، احرام آن هم باطل مي شود ، پس عقد او صحيح خواهد بود.

خون كمتر از درهم در بدن يا لباس طواف گذار

سوال 285 : اگر به هنگام طواف خون كمتر از درهم در لباس يا بدن باشد طواف صحيح است؟

جواب: درطواف بنابر احتياط واجب طهارت بدن و لباس از نجاست شرط است، و نجاستى كه در بدن يا لباس نمازگزار عفو شده است ـ مانند خون كمتر از درهم ـ در طواف عفو نشده است.

نجاست بدن يا لباس در هنگام طواف و نماز آن

سوال 286 : اگر كسي در هنگام طواف و نماز آن بدن و لباسش نجس بوده و او نمي دانسته و يا فراموش كرده و بعد از انجام آنها نجاست را فهميده يا به ياد آورده ، آيا طواف و نمازش صحيح است؟

جواب: طوافش در هر دو صورت(جهل و نسيان) صحيح بوده و نماز طواف هم در صورتي كه جهل به نجاست داشته و بعد تمام شدن آن فهميده، صحيح مي باشد، ولي در صورتي كه علم به نجاست داشته و فراموش نموده و نماز طواف را خوانده اگر فراموشي او به جهت اهميت ندادن باشد بايد نماز را اعاده كند، و در غير اين صورت هم بنابر احتياط واجب بايد نماز را اعاده نمايد.

طواف در خارج محدوده بين خانه كعبه و مقام ابراهيم عليه السلام

سوال 287 : آيا محدوده طواف بايد بين مقام ابراهيم عليه السلام و خانه كعبه باشد يا در خارج از آن هم طواف صحيح است؟

جواب: اقوى اين است كه طواف در خارج اين محدوده(پشت مقام) كفايت مي كند و اگر متمكّن باشد كه بدون حرج و مشقت در اين محدوده طواف نمايد انجام طواف خارج اين محدوده مكروه است.و اگرمتمكّن از طواف در آن محدوده نيست، يا طواف در آن براى او حرجى باشد، جايز است ـ بدون كراهت ـ از پشت مقام طواف نمايد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس