احکام حج - فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله):

احکام حج

شرائط وجوب حج

سوال 248 : در چه شرائطی حج بر انسان واجب می شود؟

جواب: حج در تمام عمر یک مرتبه بر کسانی که 5 شرط زیر را داشته باشند واجب می شود: اول: آن که بالغ باشد دوم: آن که عاقل باشد سوم: آن که آزاد باشد چهارم: آن که به واسطه رفتن به حج، مجبور نشود کار حرامی را که ترک آن از حج مهم تر است انجام دهد، یا عمل واجبی را که از حج مهم تر است ترک نماید. پنجم: آن که مستطیع باشد.

شرائط استطاعت حج

سوال 249 : به چه کسی مستطیع می گویند؟

جواب: مستطیع بودن به چند چیز تحقق می یابد: اول: آن که توشه راه و مرکب سواری، یا مالی که بتواند با آن مال آنها را تهیه کند داشته باشد. دوم: سلامت مزاج و توانایی آن را داشته باشد که به مکه رود و حج بجا آورد. سوم: در راه مانعی از رفتن نباشد، و اگر راه بسته باشد یا انسان بترسد که در راه یا هنگام انجام اعمال جان یا عِرض او از بین برود یا مال او را ببرند، حج بر او واجب نیست، ولی اگر از راه دیگری بتواند برود، اگرچه دور تر باشد باید از آن راه برود. چهارم: به قدر بجا آوردن اعمال حج وقت داشته باشد. پنجم: مخارج کسانی را که خرج آنان بر او واجب است، مثل زن و بچه، ومخارج کسانی را که مردم خرجی دادن به آنها را لازم می دانند، مانند نوکر و کلفتی که به آنها حاجت دارد داشته باشد. ششم: بعد از برگشتن، کسب یا زراعت یا عایدی ملک یا راه دیگری برای معاش خود و عائله اش به حسب شأنش داشته باشد که در زندگی به مشقت نیفتد.

حج با مال حرام

سوال 250 : اگر کسی با مال حرام حج بجا آورد آیا حج او صحیح است؟

جواب: اگر پوشش عورت در طواف يا نماز آن يا قيمت قربانى غصبى باشد، آن طواف و نماز و قربانى كفايت نمى كند. و بنابر احتياط واجب، اباحه در لباس طواف معتبر است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس