مسائل متفرقه حج و عمره - فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله):

مسائل متفرقه حج و عمره

تکرار عمره

سؤال: آيا مى توان در حج براى احتياط در يک ماه براى خود دو بار عمره انجام داد؟

جواب: مانع ندارد.

خمس پول ثبت نامى

سؤال: هم اكنون كسانى كه قصد تشرّف به حج يا عمره را دارند، بايد براى حفظ نوبت، مبلغ مقرّرى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلّق مى‏گيرد و زمانى كه پس از حدود سه سال، نوبتِ تشرّف آن‏ها فرا مى‏رسد، اصل پول و سود آن را دريافت مى‏كنند و به سازمان حج و زيارت مى‏سپارند و به عمره يا حج مشرف مى‏شوند. حال با توجّه به اينكه سپردن پول به بانك مقدّمه رفتن به عمره يا حجّ است و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد نوبتى را براى رفتن به عمره و يا حج نخواهد داشت و اكنون طريق رفتن به حج نيز همين است، آيا به اصل پول و سود آن خمس تعلّق مى‏گيرد يا نه؟

جواب: در فرض مرقوم، اگر در همان سالِ خمسى سپرده‏گذارى به حج مى‏رود، خمس ندارد، ولى اگر نوبت حج او پس از آن سال خمسى است، به اصل پول خمس تعلق مى‏گيرد و سود آن از منافع سال وصول مى‏باشد.

تحيّت مسجدالحرام

سؤال: تحيّت مسجدالحرام، نماز است يا طواف کعبه؟

جواب: طواف است.

معيار کثيرالشک در طواف و رمى

سؤال: معيار کثيرالشک در تعداد دورهاى طواف و تعداد ريگ‌هاى رمى چيست؟ و عدم اعتنا به چنين شکى به چه معناست، آيا بنا بر اقل بگذارد يا اکثر؟

جواب: معيار کثيرالشک در طواف عرفى است و به همان معنايى است که براى کثيرالشک در نماز بيان شده است و اما کثيرالشک در رمى حکم خاصى ندارد و در صورت شک در عدد انداختن بايد آنقدر بيندازد تا علم پيدا کند.

پرداخت خمس اموال دخيل در حج

سؤال: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج ـ براى کسى که حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى که در طواف و نماز طواف مى‌پوشد، کفايت مى‌کند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟

جواب: در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذکور و همچنين براى پولى که براى قربانى مى‌پردازد، کفايت مى‌کند.

استحباب غسل ورود به مسجدالحرام

سؤال: آيا استحباب غسل ورود به مسجدالحرام تنها براى قادم و کسى است که اعمال عمره بجا مى‌آورد يا براى هر مرتبه رفتن به مسجدالحرام نيز مستحب است؟

جواب: اختصاص به ورود اول ندارد.

 

خارج شدن از شهر مکه و منى در ميان اعمال

سؤال: خارج شدن از شهر مکه و منى، مثلاً رفتن به جدّه، مدينه يا طائف در موارد ذيل چه حکمى دارد؟
الف: پس از اعمال روز عيد قربان پيش از اعمال مکه.
ب: در روز يازدهم پس از رمى جمرات.
ج: پس از بيتوته نيمه اول شب يازدهم يا دوازدهم.
د: پس از اعمال ايام تشريق، پيش از اعمال مکه.

جواب: در همه صور ياد شده بى‌اشکال است ولى بايد خروج به نحوى باشد که بتواند مناسک باقيمانده را در وقت خودش انجام دهد.

پيدا شدن غير عمدى موى زن مُحرم

سؤال: حج زنى که براى باز نگه داشتن صورت در حال احرام تلاش مى‌کرده و بدون اينکه خود بداند کمى از موهايش ديده مى‌شده قبول است؟

جواب: حج صحيح است و إن شاء الله خداوند قبول مى‌کند

 

اعمال حج شخص مبطون

سؤال: شخصى که بطور مداوم از معده‌اش باد خارج مى‌شود و وضويش باطل مى‌گردد در صورتى که بخواهد محرم شده و اعمال عمره يا تمتع را انجام دهد وظيفه‌اش چيست؟

جواب: اگر نمى‌تواند وضوى‌ خود را در طواف حفظ کند و تجديد وضو بين طواف هم حرجى است براى هر طواف و نماز يک وضو بگيريد.

خمس لباس احرام

سؤال: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج - براى كسى كه حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى كه در طواف و نماز طواف مى‏پوشد، كفايت مى‏كند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟

جواب: در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذكور و همچنين براى پولى كه براى قربانى مى‏پردازد كفايت مى‏كند.

احرام بچه كوچك

سؤال:  حكم پسر بچه‌ى دو و نيم ساله كه قصد بردن ايشان به عمره مفرده را داريم از لحاظ انجام اعمال و پوشيدن لباس احرام چگونه است؟

جواب: محرم نمودن کودک غير مميز، توسط ولى او مستحب است؛ به اينگونه که به او لباس احرام بپوشاند؛ و نيّت کند که «اين طفل را محرم مى‌کنم براى حج» يا «اين طفل را مُعْتَمِرْ مى‌کنم به عمره تمتع»؛ و اگر ممکن باشد، تلبيه را به او تلقين کند، و گرنه خودش به جاى او بگويد؛ و بايد وظايف و اعمال را مطابق وظيفه انجام دهد، وگرنه در بعض صور، طفل در احرام باقى مى‌ماند و تا تدارک نکند، نمى‌تواند ازدواج نمايد.


منبع: پایگاه اینترنتی معظم له

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس