احكام مربوط به سعى - فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره):

احكام مربوط به سعى

سؤال 812- زيدى به مكه معظمه رفته و در سعى، از مروه شروع نموده به گمان آنكه بايد از مروه شروع كند و در صفا ختم نموده، يعنى چهار شوط از مروه به صفا رفته و سه شوط از صفا به مروه جاهل به حكم باشد تكليف چيست، عالم به حكم و جاهل به موضوع حكمش چيست؟ و ناسى، حكم جاهل را دارد يا خير؟ سعى در عمره مفرده باشد حكمش چيست؟ و سعى در عمره تمتع باشد حكمش چيست؟ و سعى در حج تمتع حكمش چيست؟

جواب:  رجوع به مسئله 349 و 356 و 357 از مناسك چاپهاى عربى و فارسى اخير بنمايند. مفصلاً احكام موارد سؤال ذكر شده اگر چه فى الجمله عدد مسائل فارسى و عربى مختلف است ولى به مراجعه تطبيق مى‏شود.

سؤال 813- آيا جايز است اختياراً سعى نمودن در گاريهايى كه در سعى يافت ـ مى‏شود با اينكه مى‏داند آن كس كه متولى حركت اين گارى است شخص ديگر است وسعى كننده نشسته است فقط؟

جواب:  بله جايز است اگر به اختيار خود نشسته باشد.

سؤال 814- حكم كسى كه تأخير بياندازد در عمره يا حج سعى را به روز دوّم يا سوّم بدون عذرى، آيا مترتب مى‏شود بر او بطلان طواف؟

جواب:  بله و بايد اعاده نمايد طواف و نماز آن را قبل از سعى.

سؤال 815- حكم سعى نمودن در طبقه فوقانى مسعى چيست؟

جواب:  اگر ما بين دو كوه صفا و مروه واقع نشود مجزى نخواهد بود.

سؤال 816- آيا جايز است قطع نمودن طواف و سعى اختياراً و از اوّل ابتدا نمايد؟

جواب:  جايز نيست آن.

س 817- آيا واجب است موالات در سعى و مقدار آن چه قدر است؟

جواب:  بله واجب است به مقدار صدق عرفى و مثل آن در طواف است.

سؤال 818- اگر طواف را اول طلوع شمس نموده باشد مى‏تواند سعى را تا قبل از غروب فردا انجام دهد، و چنانچه اوّل مغرب طواف نموده آيا مى‏تواند سعى را تا قبل از مغرب فردا انجام دهد؟ و خلاصه تأخير تا اين حد جايز است يا خير؟

جواب:  شروع در طواف اگر در روز است در همان روز سعى را انجام دهد و اگر در شب است در همان شب انجام دهد. واللََّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس